Ska inreda övervåningen i vår smålandsvilla, Mariannelund. Önskar tips på bra, slitstarka parkett golv, färg, träslag. Vill gärna se bilder på parkett golv som ni är nöjda med.

www.junckers.se

Har ett junckers skeppsgolv i ek i köket, känsla och finnish är näst intill oslagbart........

Tack för ett jättebra tips. Grymt fina golv...

Har och har haft junckers golv, de är mycket fina men då de är massiva golv har det en tendens att bli sprickor mellan planken så småningom.
I ett annat hus som vi bygger nu har vi valt Kährs Verona, ett två stavs parkett med sidenmattlack som drar åt oljat utseende men utan de bekymmer ett oljat golv för med sig.

Heh, känner igen mig med det konga skriver. I förre huset la jag en del Junckers (massiv ask), som var väldigt fint, men som fick större glipor än jag ville ha. I nya huset har vi Kährs Ek Verona sidenmatt i alla ytor med trägolv och jag gillar det skarpt.

Igår kväll 22:30 var Golvis klar med mitt fiskbensmönstrade ek+stavparkettgolv i vardagsrummet, cirka 40kvm. Det har lagts lite nytt och fixats med gammalt + slipning och olja.

Det är fantastiskt vackert och golvet går inte att sluta titta på. Lätt en etta på topplistan för parkettgolv..... :)

vi har junckers ekplanka utan golvvärme som vi är mycket nöjda med. Man märker inga sprickor i en plankgolv fast dom kanske finns där. Det hör ju till plankor som har något fasat kant och så ska det se ut med tydliga plankrader ;). Lika snyggt ser också en skeppsgolv som har rörelseupptagande fogar :). Vid helt slätt parketyta kan sprickor/ sektioner synas något tydligare - gedigen trä rör sej trots allt när fuktigheten svänger.
Säkrast val, kan jag tänka, är plankgolv av trä eller "parkett" av fanerad spånskiva eller vad det nu är ihoplimat i dom ...
gaia

MathiasS skrev:
Det är fantastiskt vackert och golvet går inte att sluta titta på. Lätt en etta på topplistan för parkettgolv..... :)
:) känner igen den känslan. Skulle aldrig byta min nyslipat 70-års ekparkett mot något annat trots knarr och sprickor här och där :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.