Svara Nytt ämne
  1. 2007-06-06 15:33
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2006
    7 inlägg

Gammal fernissa gör det omöjligt att slipa om golvet

Vi har en övre hall med ett trägolv som är fernissat och fult. Vi har precis försökt slipa golvet, men efter tio sekunder har fernissan smält och sandpapperet är förstört. Vet någon om det finns något man kan ta bort fernissan med? Ytan är 22 kvadrat, så det går inte att använda färgborttagning eller något liknande.
    Hoppfull Margareta

2. 2007-06-06 16:48
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    22 851 inlägg
    Gillad 1 206 gånger
    7 bilder
    Det skall gå att slipa men det går åt massor med papper. Har inte provat själv men hört talas om det.

Ev. skall du köra med grövre papper tills fernissan är borta. Men detta borde någon veta där du hyrt slipmaskinen (såvida ingen annan kommer med ett mera insatt svar än jag här.

3. 2007-06-06 18:17
    Svara | #3

Hela vårat hus hade fernissa på alla golv och golvsliparen här använde diesel på något vis när han slipade. Vet som sagt inte hur han använde den och det kanske inte är så nyttigt. Tror han skvätte ut på golvet innan han slippade.

4. 2007-06-06 19:27
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: aug 2006
    892 inlägg

10 bilder
    Har ingen pejl på fernissa, men det du skrev om att fernissan smälter gjorde att jag fick en idé.

Prova att ta en varmluftspistol och en färgskrapa till hjälp. Värm upp fernissan och skrapa bort den med skrapan. Funkar det så kan du kanske ta en bred spackelspade till hjälp för att snabba upp borttagandet (större yta som avverkas på en gång).

5. 2007-06-06 19:30
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: aug 2006
    892 inlägg

10 bilder
    Kom till att tänka på ännu en grej som kan fungera: Metabo lackfräs:
    http://www.byggahus.se/forum/verktyg...lackfraes.html

Ser ut så här: www.smsservice.se - Småmaskinsservice på nätet!

6. 2007-06-07 11:23
    Svara | #6

Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    Kronoberg
    1 303 inlägg
    Gillad 104 gånger
    210 bilder
    Istället för diesel som ju både luktar och är farligt att andas in för mycket av kan man ta margarin. Det har man ut på golvet och sen slipar man. Då fastnar inte fernisan i sandpapperet.

Har bara hört om detta aldrig testat själv men det ska funka. Alltid värt ett försök. Att ta bort med varmluftpistol kan nog bli jobbigt för fernissan blir väldigt kletig och går inte att skrapa bort som vanlig färg.

7. 2007-06-08 09:02
    Svara | #7

Nykomling Medlem: feb 2007
    1 inlägg

Hej monamanna

Jag och min hustru slipade i fjol ett gammat furugolv på 16-17 kvadrat med MYCKET gammal förnissa på. Tänkte bara dela med mig av de knep som vi körde och som funkade helt ok.

Nr1 Matolja, (solros) när vi började slipa tills förnissan är borta, och snåla inte med oljan.

Nr2 Färgskarapa, för att få bort så mycket som möjligt av förisissan i kanter och hörner så skarapade vi hörnerna först med färgskrapa och sedan sopa bort spånet, lämna det inte kvar när du slipar=kladd i pappret.

Nr3 El-hyvel, där fassnade inte något att tala om. Den kan man ta det första med så mycket av förnissan försvinner.

Nr4 Hyr bra slipar!!! Det underlättar och förkortar det hela mycket, speciellt om ni skall slipa 22kvadrat.

Vårat golv vitlutade vi och sedanan vit oljade vi det, det blev mycket vackert
    Måste dock säga att det endå är mycket jobb och tålamod som krävs vid slipning, det gick inte på en kafferast

/Nicke

8. 2007-06-08 12:53
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: sep 2006
    Skåne
    801 inlägg

Ett gamalt golvslipartrix är att stryka ut ett lager med flytande bonvax innan man slipar. Detta motverkar igensättningen på pappret och kan nu enkelt slipas bort.
    Anders
    Så blev det som det gick!

9. 2007-06-08 22:09
    Svara | #9

ninos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Dalarna
    3 711 inlägg
    Gillad 234 gånger
    28 bilder
    Eller också tar man linolja och 24 papper

10. 2007-06-11 11:19

Skåne
    801 inlägg

Men linolja blir så gäggigt i maskinen.............

11. 2007-06-26 08:28

Nykomling Medlem: sep 2006
    29 inlägg

9 bilder
    Har precis slipat mitt furugolv. Strök på tunt lager matolja. Inga problem, klibbade inte ett enda dugg.
    Däremot var det mycket klibb på kantslipens papper, vid 120 korn. Vet inte varför eftersom lacken då var borta...

12. 2007-07-03 00:06

Skåne
    801 inlägg

Du skulle inte ha igensättningar på ett 120 papper om du först körde ex 36 eller 60 papper.
    Anders

13. 2007-07-06 11:43

Nykomling Medlem: jun 2006
    18 inlägg

Gillar inte inlägg som "jag har ingen aning men........". Det är en av nackdelarna men forum,
    men fördelarna väger tyngre.

Använd matolja, vilken skit som helst och 24 eller 36 papper tills fernissan är borta
    och fortsätt med finare papper. Så gör proffs, och jag gissar inte. Akta väggarna.

KIM

14. 2007-09-15 16:00

Nykomling Medlem: jul 2007
    Östergötland
    28 inlägg

DYI_Nicke skrev Visa original
    Hej monamanna

Jag och min hustru slipade i fjol ett gammat furugolv på 16-17 kvadrat med MYCKET gammal förnissa på. Tänkte bara dela med mig av de knep som vi körde och som funkade helt ok.

Nr1 Matolja, (solros) när vi började slipa tills förnissan är borta, och snåla inte med oljan.

Nr2 Färgskarapa, för att få bort så mycket som möjligt av förisissan i kanter och hörner så skarapade vi hörnerna först med färgskrapa och sedan sopa bort spånet, lämna det inte kvar när du slipar=kladd i pappret.

Nr3 El-hyvel, där fassnade inte något att tala om. Den kan man ta det första med så mycket av förnissan försvinner.

Nr4 Hyr bra slipar!!! Det underlättar och förkortar det hela mycket, speciellt om ni skall slipa 22kvadrat.

Vårat golv vitlutade vi och sedanan vit oljade vi det, det blev mycket vackert
    Måste dock säga att det endå är mycket jobb och tålamod som krävs vid slipning, det gick inte på en kafferast

/Nicke
    Gammalt inlägg men eftersom jag nyligen hållt på me det så...
    Jag testade allt möjligt innan jag kom mig för att prova nr3 som Nicke tipsar om. Det funkade faktiskt över förväntan snabbt och smidigt. Är man bara försiktig och har ett visst handlag så blir det inte alls ojämnt som man skulle kunna tro snarare tvärtom.
    Där man inte kommer åt så kompletterar man lämligen med tips nr 2.
    Jag misstänker dock att spånet och kladdet (med fernissa) ev skulle kunna vara självantändligt så för säkerhets skull kan det nog vara förnuftigt att samla ihop och avlägsna allt noga innan man lämnar bostaden.
    mvh Bo

15. 2007-09-19 00:56

Nykomling Medlem: sep 2004
    12 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Sluta med alla super trix!

Börja med att fixa en riktig Golvslipmaskin, hummel eller Örebroare + en bra kantmaskin typ Viking.
    Korn 16 diagonalt.
    Korn 40 diagonalt.
    Korn 80 diagonalt.
    Korn 80 rakt.
    Kanta korn 16.
    Kanta korn 50.
    Sluta med korn 120 rakt.
    Lägg av med alla jäklans dislar, oljer, matfetter, skraper, värmepistoler och färgborrt!!
    Det kladdar, papperet sätter igen, går inte att slipa mm. Sluta gnäll.
    Så nu tar ni och hyr en ordentlig slip med ordentliga papper.
    Eller så ringer ni en Golv firma.
    Jag ville bara komma med ett hett tips till alla kladd pellar.
    Mvh Parkett.
    Taikida82 gillar detta.

Liknande ämnen

1. Slipa golvet
    av yuphin i forum Golv
  2. Slipa bort gammal klinkerfix
    av Mikado i forum Golv
  3. måste jag slipa om golvet?
    av sofie_ i forum Golv
  4. Slipa gammal golvet eller lägga nytt över?
    av Hyltran från Veglemyren i forum Golv
  5. Slipa/blästra gammal diskbänk?
    av knorai i forum Kök