Hej!
Jag har köpt 50 m2 av Byggmax furugolv, 14 mm. Tänker göra så här:
Låter golvet ligga i 24 timmar i rumstemperatur, så att det acklimatiserar sig.
Sedan skruvar jag golvet rakt i golvspånplattan (detta är på ett loft), utan vare sig foam eller lim. Skruvar i fjädern, 45 grader. Skruvarna sätter jag med ungefär 600 mm mellanrum.
Ändarna på plankorna limmar jag ihop. Dock inget lim på långsidorna.
Missar jag något väsentligt?
Är detta rätt sätt att göra det på?
Golvet ska vi sen täckmåla vitt.
Jag har köpt 50 m2 av Byggmax furugolv, 14 mm. Tänker göra så här:
Låter golvet ligga i 24 timmar i rumstemperatur, så att det acklimatiserar sig.
Sedan skruvar jag golvet rakt i golvspånplattan (detta är på ett loft), utan vare sig foam eller lim. Skruvar i fjädern, 45 grader. Skruvarna sätter jag med ungefär 600 mm mellanrum.
Ändarna på plankorna limmar jag ihop. Dock inget lim på långsidorna.
Missar jag något väsentligt?
Är detta rätt sätt att göra det på?
Golvet ska vi sen täckmåla vitt.
Jag tror att det borde ligga inne och torka lite längre än så, trots att det är hyfsat torrt och inplastat. Annars vet jag inte. Vi la samma golv, också på ett loft, på golvspån. Vi hade foam under, limmade hela och skruvade betydligt glesare än du tänkt. Det var rätt jobbigt att lägga, men blev jättebra! Över förväntan. Vi lutade och vitoljade. Det här kanske inte riktigt var svar på din fråga, men ändå...
Jag håller på att lägga Dala Flodas Max Fura (14mm). Det skall ligga inplastat i minst 48h i rumstemperatur och förpackningen skall öppnas först när det skall läggas. Jag lägger det på ett undergolv av plank och jag använder grålump-papp under enligt instruktionerna. Skruvar i fjädern ca 45-50 grader med golvskruv. Limmar kortsidorna. Så i stort sett precis som du skriver fast jag kör med papp under golvet.
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Är det inte bra att ha något under?
Om man ska ha något under så upplever jag att pappen är lättare att jobba med grålumpapp. Särskilkt om man ska skruva. Skruven hugger ibland fast i foamen och gör att den korvar sig.
Om man ska ha något under så upplever jag att pappen är lättare att jobba med grålumpapp. Särskilkt om man ska skruva. Skruven hugger ibland fast i foamen och gör att den korvar sig.
Nån som har bild på deras furugolv från Byggmax? Funderar på att lägga i lägenheten, men vill inte ha superrustik känsla..
Vi har lagt detta golv från byggmax på hela övervåningen https://www.byggmax.se/golv/trägolv/massivt-trägolv/furugolv-15x112-p08915112
Det ser ut såhär utan behandling
Det ser ut såhär utan behandling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan faktiskt inte uttala mig om hur det är i förhållande till dyrare golv, vi jämförde aldrig då vi var nöjda med det här 😊 Spillet varierar kraftigt, vi har lagt i fyra rum och fram till de sista två golvpaketen var det väldigt lite spill, och i de sista två paketen var det helt plötsligt mycket spill. Om man inte har någon brådska funkar det ju bra att köpa med lite marginal och komplettera vid behov, men om man ska lägga allt på en gång är det nog klokt att köpa med större marginal och försöka förhandla om att få lämna tillbaka oöppnade paket. (Har ingen aning om det funkar dock...)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden