9 143 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Ang. linoleumgolv på betongplatta
Läste just lite oroväckande info om linoleumgolv och pvcgolv på plattor på mark.
Ska man ha det är det läge för fuktspärr under. Det visste inte jag iallafall när det gällde linoleum...
Ska man ha det är det läge för fuktspärr under. Det visste inte jag iallafall när det gällde linoleum...
Bygg- och markfukt i samband med täta ytskikt som mattor av PVC och linoleum ger ofta upphov till såväl ohälsa som kostbara skador.
Orsaken till detta är att fukt i kombination med betongens alkali, bryter ner såväl mattlim som matta. Avspaltningsprodukterna ger upphov till besvärande lukt.
Ofta är dessutom mattor lagda på flytspackel, där vissa ingående komponenter kan brytas ner vid hög fuktnivå.
Ett sätt att förhindra uppkomsten av de beskrivna problemen är att hindra fukt och alkali från att komma i kontakt med såväl flytspackel som matta och mattlim.
För att detta skall lyckas måste fuktspärren uppfylla följande krav:
1... En fuktspärr skall gå att applicera på våt (RF 100%) betong.
2... Fuktspärren skall ha en vidhäftning som överstiger underlagets draghållfasthet (mer än 1,5 MPa).
3... Fuktspärrens vattenånggenomsläpplighet skall vara lägre eller lika med ytskiktets (PVC matta) även vid 100% RF i betong.
4... Fuktspärren skall vara portät efter applicering.
Jag har alltid sett linoleum som en mer "genomsläpplig" matta än plastmatta och inte trott att det skulle vara några problem.
Nackdelen med att göra en fuktspärr över en stor yta som ett helt golv är att fukten tar med största säkerhet en annan väg upp... och då troligtvis i väggarna eller liknande.
Nackdelen med att göra en fuktspärr över en stor yta som ett helt golv är att fukten tar med största säkerhet en annan väg upp... och då troligtvis i väggarna eller liknande.
Klicka här för att svara