Svara Nytt ämne
  1. 2006-01-19 14:50
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2005
    13 inlägg

Kostnad nivellgolv?

Nån som lagt in nivellgolv och som kan berätta vad det kostade?
    För hur många kvm?
    Ingick även "övergolv"? Vad? Parkett? Klinker?

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-01-19 14:59
    Svara | #2

Nykomling Medlem: nov 2005
    13 inlägg

Re: Kostnad nivellgolv?

en till viktig sak
    Gjorde ni nåt själva eller anlitade ni proffs?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-01-23 07:20
    Svara | #3

Macke202s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    Blekinge
    415 inlägg
    14 blogginlägg

2 bilder

Vi bytte ut våra golv mot ett Nivellgolv för ett år sedan.

100kvm
    Monterat upp tillochme spånplatta (innergolven fixade vi själva).
    Fläkt mm monterat o klart och inställt av Nivell.
    Vi gjorde utrivningen av det gamla golvet samt städningen av plattan själva.

Pris 93000

Kan tillägga att vi tog in 4 offerter där priset varierade ifrån 87000 - 182000.
    Of course I don't look busy, I did it right the FIRST time!

4. 2006-01-23 09:59
    Svara | #4

jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2004
    945 inlägg
    Gillad 23 gånger
    27 bilder

Vårt Nivellgolvs totalkostnad hamnade på strax över 2000 kr/m2, men då ingick allt arbete inkl urrivning, samt det nya ytskiktet. (Bara parketten kostade > 500 kr/m2.)

5. 2006-01-23 22:26
    Svara | #5

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder

Lämnar du en funktionsgaranti på den konstruktionen? Jag kör nog vidare med Nivell pga smidigheten..

Jag tog nyligen in pris på ett Nivellpaket inkl. skruv, plugg, reglar, iso-bärare, isolering, golvspån, lim och spånskruv. Summa per kvadrat blev ca 350:- inkl. moms.

Kostnaden för en fläktinstallation brukar uppgå till ca 20' inkl. projektering, fläkt, håltagning, rördragning, framdragning av el och uppbyggnad av trumma runt fläktpaketet.

6. 2006-01-26 21:42
    Svara | #6

Nykomling Medlem: jan 2006
    3 inlägg

Jag har precis fått offert på Nivell golv med ventilationsfläkt. Vi bor i ett radhus, platta på mark byggt -74. Vi har problem med "elak" lukt i huset. För 230 000:- inkl moms gör de allt upp till spånplatta. Vi får själva fixa innergolven.
    Antar att detta är ett dåligt bud alltså???
    Vart hittade ni bra, billiga läggare???
    Tacksam för svar! Ekarna.

7. 2006-01-26 22:24
    Svara | #7

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder

Vad slutpriset blir beror på ett antal faktorer, så det är svårt att säga om 230' är dyrt eller ej.

-Yta?
    -Ingår rivning, och i så fall; Hur ser den befintliga konstruktionen ut?
    -Väggar som skall ventileras?
    -Står innerväggarna på plattan eller på det befintliga golvet?
    -Trappor, köks- och garderobsinredningar eller annat "krångel"
    -Tillgänglighet till huset?
    -m.m.

8. 2006-01-26 23:12
    Svara | #8

3 inlägg

Huset är på 118 kvadrat men toa, badrum & tvättstuga har betonggolv, så det blir ca: 105 kvadrat.
    Offerten omfattar, Demontering av kök samt bortagning av samtliga uppbyggda golv av organiskt material
    * * * * * * * * * * * * * * ( ej våtutrymmen).
    * * * * * * * * * * * * * * Borttagning av ingjutna träreglar.
    * * * * * * * * * * * * * * Bortforsling av allt skräp.
    * * * * * * * * * * * * * * Damsugning av betongplatta.
    * * * * * * * * * * * * * * Tvättning av betongplatta med Boracol. *
    * * * * * * * * * * * * * * Återställande av golvkostruktionen med Nivellsystem med frånluftsfläkt.
    * * * * * * * * * * * * * * Återmontage av kök.
    Hälsningar Ekarna. :-/

9. 2006-01-27 07:22
    Svara | #9

Macke202s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    Blekinge
    415 inlägg
    14 blogginlägg

2 bilder

Jag skulle ta in åtminstone ett par offerter till iallafall.

Vill och kan man så finns det ju lite pengar att spara i att göra utrivning och städning själva, se bara till att byggfirman tillhandahåller byggdammsugare mm.
    Of course I don't look busy, I did it right the FIRST time!

10. 2006-01-28 22:12

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    116 inlägg

En sak att tänka på, om ni är ute efter ventilerat golv,, är huruvida kostnaderna för tätning av väggar, syll och andra ställen är medräknade, finns ganska många "extratimmar" att debitera på en billig offert. Sen går det att lägga själv ganska enkelt om man har någorlunda handlag och ambition.
    Om jag hade vetat att jag inte vet det jag vet om dessa golv hade jag inte tillverkat en egen variant som nån antydde här, men nu vet jag...
    Vad jag menar är att har man hundra koll är det inga problem att lösa detta med en egen patentlösning, men är man det minsta osäker så är det noga värt att köpa på sig de garantier och typgodännande som detta system bevisligen har..

11. 2006-01-28 23:47

3 inlägg

: Jag arbetar i hemmet som dagbarnvårdare, så det måste skötas snabbt och effektivt. Vi kan inte hålla på själva länge utan det får bli att vi lånar ett annat hus under tiden hantverkare fixar vårat. Men det verkar alltså vara ett någorlunda bra pris?! Innergolven sätter vi själva.
    Har fått denna offert och har väntat på 3 till som aldrig verkar komma......

12. 2006-01-29 06:57

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    357 inlägg
    Gillad 2 gånger
    9 bilder

Det finns alternativ till Nivell. Heter Nybroprofil och består av plastkanaler som läggs direkt mot golvet och på denna spånskivor. Kanalen bygger inte så mycket bara några cm och ger jämnare ventilation av hela golvytan. De gjorde om kontoren där jag arbetar med sådant system för ett år sedan. Golven var plaskblöta då de rev upp gamla golven. Nu är det torrt och fint och övervakas av fuktsensorer som styr ett fläktsystem. Tidigare var det betongplatta med platonmatta och därpå spånskiva. Från tidigare försök till åtgärd men endast med självventilation under platonmattan samt ingen jämn ventilation av hela golvet.

Nybro
    Plastkanaler rektangulära som är öpnna nedåt och bildar långa rör som är hopkopplade i ena änden till en tvärliggande kanal som sedan går till fläkten. Borde ge gämnare ventilation över hela golvet.

Finns säker mer och bättre info att få av leverantören.

mvh Roland

13. 2006-01-29 21:53

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    116 inlägg

Nybo är samma koncept som nivell, tror faktiskt att set är samma gubbe som från början kom på de båda, skillnanden är förutom bygghöjden att nivell fortfarannde är typgodkänt. F.ö. så har ju även nivell ett system med jämn fördelning av luftströmmen över ytorna.

Liknande ämnen

1. nivellgolv
    av lindab i forum Golv
  2. Nivellgolv i källare???
    av lakke i forum Golv
  3. Nivellgolv stegvis?
    av Eszaraxe i forum Golv
  4. Nivellgolv (kostnad)
    av sotarn i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Nivellgolv??
    av Hero2 i forum Byggmaterial & byggteknik