Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2005

Re: Det borttagna Linoleumgolvet luktar illa

Betonggolv i lägenhet är ju inte att jämföra med gjuten platta på mark precis. I min lägenhet låg det parkett på ett tunt lager sand direkt på betongen...
    Lägg foamen på betongen och laminatet ovanpå. Så gjorde jag. Jag bodde i.o.f.s. på fjärde våningen med en uppväärmd lägenhet precis under mig..

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Stockholm

Re: Det borttagna Linoleumgolvet luktar illa

Vad skall jag använda för slipmaskin/metod när jag slipar bort pappen+tjäran?
    Tjäran är helt snustorr (har suttit där i över 40år) och pappen verkar släppa relativt lätt.
    Skall jag använda en betonggolvslip med vanliga slippapper eller skall jag använda någon slags hårdmetallskiva eller liknande? Högvarvig eller lågvarvig?
    Jag vill inte att det bara geggar ihop sig när jag slipar bort det.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Norrbotten

Var ju drygt 2 år sen denna posten var aktiv, jag är i samma sits som ollesthlm var i.

ollesthlm: Hur löste du problemet? Har det kommit någon lukt efteråt?

Någon annan som vet något bra sätt att göra för att få bort lukten?
    Går den att kapsla in med en betonggolvfärg?
    Jag ska lägga parkettgolv och skulle ju absolut vilja slippa tjärlukten från denna asfalt som sitter kvar i golvet.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Kan vara asbest i svarttjärlim till
    gammal golv matta.

Mvh Putte

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Norrbotten

Inget att göra åt nu, jag hade i alla fall andningsskydd då jag tog bort golvet.... Hela golvet är helt borta nu och kvar är betonggolvet som i stort sett bara har lukten av tjära kvar i sig, är även svart såklart. Men det är inte minsta kladdigt alls.

Men det är just lukten som jag gärna slipper ha kvar då jag lagt det nya golvet...

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Västmanland

Jaha, denna tråd återupplivades efter två år förut, så varför inte prova igen efter tre till?

Den första som frågade i denna tråd talade ej om hur han löste problemet, och inte heller den förra som återuppväckte tråden, vad jag kan se...

Jag är såklart i samma sits som de som tidigare stött på detta. Drog bort linoleum och en dålig lukt uppstod, och något svart intorkat blev exponerat på spånskivorna som ligger på sandgolvet.

Funderar på att flytspackla ovanpå och då måste man lägga primer på fick jag höra, så nu skall jag se om spärrfärg fungerar som primer, för det har vi på tapeten i ett par rum sedan tidigare för att få bort lukt.

Eventuellt har jag en kille som kommer in för att jämna sanden under golvet i vardagsrummet och sedan lägga nya spånskivor, men jag skulle gärna undvika kostnaden för att han ska göra detsamma i hallen.

Och sedan är det köket kvar som jag tänkte göra samma sak, eftersom där de gamla köksskåpen står då finns inga mattor och spånskivorna syns... men jag kanske hittar spillbitar av nytt linoleum och slänger dit istället och bara lägger laminatgolvet ovanpå... men jag vill gärna vara grundlig.

7.    länk #22
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Stockholm

Jag ska riva ett gammalt golv och det låter lite på som vi har samma, har du några bilder kvar på det gamla golvet?

8.    länk #23
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Västmanland

Uppdatering från mig:

Det "svarta", tjocka limmet under mina linoleummattor var mer brunt än svart och två stycken proffesionella hantverkare (en sanerare och en golvläggare) har nu sagt att det troligtvis inte är svartlim eller tjärlim eftersom det enligt dem är mer brunt än svart och inte tillräckligt mörkt.

Lukten är dessutom borta, trots att det nu gått mer än en månad och vi faktiskt ej har lagt något nytt golv ovanpå, så nästa steg är att pröva att flytspackla lite och se om det fäster för att sedan täcka över det med nytt laminatgolv.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42