Byggahus.se
Har golv som lutar och är lite ojämna och funderar på att flytspackla dessa. Jag har aldrig gjort detta tidigare men är relativt händig. Hur svårt är det och kan någon ge mig tips.
Det är ett kök på 12 m2 samt hall+sovrum (8 m2+ 12m2). Totalt 32 m2.
Jag har kommit fram till genom att mäta högsta resp. lägsta punkten att jag behöver flytspackla ca. 1 cm.
Detta direkt på betongen med primning innan.

Om man skulle låta en golvfirma göra jobbet vad pratar vi för pengar då?
 
Flyta är lätt, du behöver en bra visp och en 25l hink, du kan räkna ut hur mycket spackel du behöver det går 1,8 kg mm/m2.
Viktigaste är att det är tätt runt väggarna och att du har primat bra.
Lycka till
 
Ett par tips från släktingen som är murare och plattsättare:
Du bör ha lite tempo när du flytspacklar för att få det snyggt. Därför är förberedelser A och O.

Det flytspackel jag kört med (TM Rotavjämning K) har en åtgång på 1,65 kilo/m2/mm. Ska du flyta 1 cm på 32 kvm behöver du 528 kilo. Med TM-flytspacklet behöver du således 27 säckar.

Kolla upp hur mycket vatten som krävs för 1 säck flytspackel.
Köp en 5-litersdunk och mät upp EXAKT mängd vatten i den dunken. Rita ett streck på utsidan. Skär upp ett större hål i dunken så du kan fylla den snabbare än originalhålet.
Köp flera billiga 20-litershinkar. Dessa ska du använda för att ha vatten snabbt tillgängligt. Det går ju snabbare att sänka ner din 5-litersdunk i hinkarna istället för att stå vid kranen och måtta upp för varje säck/hink som ska blandas.

Köp två-tre kraftiga 25-liteshinkar (modell svart murhink). Dessa ska användas att blanda flytspacklet. På så vis kan en person stå och blanda medan en annan bära och hälla ut flytspacklet. Det är rätt tungt jobb, så är man två pers ökar chansen för ett bra slutresultat.

Skaffa en borrmaskin som orkar vispa bruket, likaså en ganska kraftig visp. Köp inte de klenaste, utan titta på de kraftigare. Jag har för mej att Clas Ohlson, Jula, Biltema eller Bauhaus har en som inte är alltför dyr.

När du ändå köper flytspacklet så ska du köpa avstängninslister. Det är skumgummilister med klister på ena sidan. De sätter man fast i golvet där du vill stoppa flytspacklet.

Jag har sett att man kan köpa små plastpinnar med fot som man kan limma fast på golvet innan man flytspacklar. Dessa pinnar kapar man i den höjd som det färdiga flytspacklet ska ha. Dessa höjdmarkeringar kan fungerar då som markörer som man går efter när man häller ut massan.

Här finns lite bilder på när vi flytspacklade två badrum:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_januari.html
Själv fick jag "äran" att stå och blanda.
 
Mycket bra svar, tack så mycket.
Jag har fått en offert som ligger på 11000:- inkl. allt.
Vad tror du matrialkostnaderna ligger på om jag ska köpa allt själv?

Flytspackelsäck, Primer, visp, rullar (murarhinkar), et.c et.c
 
Nu är jag dåligt insatt i vilket flytspackel du behöver. Priset jag betalade står inte i närheten av vad det kostar i butik. Jag gissar att en säck fiberförstärkt spackel kostar ca 200 kr/säck (20 kg). Du behöver kanske inte fiberförstärkt, så säg 150 kr/säck.

27 x flytspackel: 150-200kr/säck = 4050-5400 kr
2 x Murhink: 50 kr/st = 100 kr
3 x Billig hink: 30 kr/st = 90 kr
1 x 5-litersdunk: halvgratis, köp på OK innehållandes spolarvätska/destillerat vatten el.dyl och häll ut...(eller häll i annan behållare, typ bilens spolarvätskebehållare ;) )
1 x Blandarvisp: 80-150 kr
1 x primer: 50 kr
1 x roller för primern: 50 kr

SUMMA: 4420-5840 kr

Tja, nu har jag ju gjort ett väldigt enkelt överslag, Beställer du 27 säckar flytspackel får du säkert nån krona rabatt.... Hinkarna och vispen kan du ha till annat efter arbetets utförande, så det är ju egentligen ingen kostnad.
 
Fick precis flytspackalt våra golv i hela huset ca 190kvm, gick på ca 15-20mm/m2
fick betala 18000:- för mtrl ochj arbete inkl pumpbil!

ciao
 
akerman77 skrev:
Fick precis flytspackalt våra golv i hela huset ca 190kvm, gick på ca 15-20mm/m2
fick betala 18000:- för mtrl ochj arbete inkl pumpbil!

ciao
Vilken firma och vilken stad? Lät som ett bra pris tycker jag.
Iofs tror jag inte man tar in en pumpbil för 32 m2 lägenhet ;) vilket drar ner antalet arbetstimmar och rena slitimmar (med blandning av flytspackel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.