1 533 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
det här med golvvärme
Hur är det med platta på mark, vattenburen golvvärme och trägolv?
Vi var i en affär i helgen och de sa att trägolvet inte ska vara mer än 14 mm tjockt för då sprids iinte golvvärmen som den ska.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Vi skulle så gärna vilja ha Junckers massiva plankgolv, men 14 mm finns bara i 2- och flerstav, och vi vill ha 1-stav.
Hur är det med Kährs? De har ett golv som är 1-stavs, som är 14 (eller var det 15) mm tjockt. Går det att lägga på platta med golvvärme?
Vi var i en affär i helgen och de sa att trägolvet inte ska vara mer än 14 mm tjockt för då sprids iinte golvvärmen som den ska.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Vi skulle så gärna vilja ha Junckers massiva plankgolv, men 14 mm finns bara i 2- och flerstav, och vi vill ha 1-stav.
Hur är det med Kährs? De har ett golv som är 1-stavs, som är 14 (eller var det 15) mm tjockt. Går det att lägga på platta med golvvärme?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Har själv installerat golvvärme med 25 och 30 mm plankgolv i furu och det är inga problem. Den stora skillnaden mellan svensk och europeisk standard är den förra rekommenderar golvvärmeplåtar. Det gör hela skillnaden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Missade att du hade platta på mark. Glöm det tidigare inlägget.
Jag ville absolut ha 28 mm grangolv ovanpå golvvärmen med platta på mark. Fick inte gehör hos någon byggare
för denna konstruktion såvida golvet inte skulle reglas upp rejält. Det enda alternativ man gav var ganska tunn parkett för att undvika regling och sprickbildning, precis som AndersG skriver och som din butik säger. Jag valde ren betong istället - något som jag tycker blev ett utmärkt alternativ för oss hundägare.
Junkers planka finns i 20,5mm och funkar på golvvärme men ett "bättre" val är Forbo, Tarkett eller khärs 14-15mm lamellparkett som finns som "plank".
Med bättre menas att lamellparkett generellt är mer måttstabila än massiva golv
Lönn och bok funkar ej med golvvärme
Med bättre menas att lamellparkett generellt är mer måttstabila än massiva golv
Lönn och bok funkar ej med golvvärme
Klicka här för att svara