4 976 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Golvslipning
Hej !
Jag står inför att renovera två sovrum i lägenheten där jag skall måla tak, lister, tapetsera samt ta fram det gamla trägolvet under plastmattan som nu ligger där. Frågan är vad man bör göra först ? Har hört någonstans att man skall slipa golvet först för att slippa få damm på allt det nya ? Stämmer detta ? I så fall får man ju täcka det nyslipade golvet väl.
Jag står inför att renovera två sovrum i lägenheten där jag skall måla tak, lister, tapetsera samt ta fram det gamla trägolvet under plastmattan som nu ligger där. Frågan är vad man bör göra först ? Har hört någonstans att man skall slipa golvet först för att slippa få damm på allt det nya ? Stämmer detta ? I så fall får man ju täcka det nyslipade golvet väl.
Hej
Jag spacklade och slipade klart väggarna.
Sen slipade jag golvet, och det dammar ganska bra.
Sen täckte jag det med vanlig papp, men får vara försiktig.
Sen tapetserade jag.
Tycker den ordningen var bra.
Jag spacklade och slipade klart väggarna.
Sen slipade jag golvet, och det dammar ganska bra.
Sen täckte jag det med vanlig papp, men får vara försiktig.
Sen tapetserade jag.
Tycker den ordningen var bra.
Vår golvkille ville först grovslipa golven innan vi gjorde väggar/tak för att sen komma tillbaka och finslipa. Då kom det värsta dammet när det ändå såg ut som en byggplats och vi behövde inte va så noga med att täcka golven när vi målade. Finslipningen dammade inte speciellt mkt. Funkade fint för oss!
Själv har jag gjort allt innan golvslipning de flesta gånger och tycker inte det har dammat så mycke att det inte gått att städa bort med en vanlig städning. Största problemet med detta har varit att på något ställe hade slipmaskinen varit på golvlisten lite hårt och slagit märke i den nymålade listen. Men detta gick ju lätt att fixa med lite bättring.
Klicka här för att svara