1 680 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kan jag lägga plankorna på betongen så här?
Jag ska idag lägga massiva plankor 18mm på betonggolv i nybygge och är inte supersäker på underlaget. På väg till brädgårn för att rådgöra, men tänker att byggahus oftast vet bättre i denna tråden finns följande citat som verkar passa mig:
B) Jag är dock osäker på själva "glidlagret", eller underlaget. I denna tråden sägs att man inte får ha organiskt mot betongen, varför då, släpper inte trätt igenom denna fukt? Vart tar den vägen om man stänger ner den med plast? Betongen gjöts i för tre månader sen. Antar att det ska vara en fuktspärr? Grålumpapp? Stegljudsisolering? Jag vill inte bygga mycket mer än själva golvet. Är det en fuktspärr och stegljudsisolering (som är lumpappen?) som jag ska köra på?
a)Jag antar att själva "stålbandsmetoden" är till för att minimera springor. Jag är dock inte så rädd för springor, utan skulle vilja ha en 2-5mm springor, men inget spontsläpp såklart. Tror ni jag kan skippa stålbandet då? Brädorna har nu fukthalt 14-15%imported_Byggaren skrev:För att lägga ett massivt trägolv med minsta möjliga bygghöjd är metoden att lägga det flytande bäst. Dvs. limma i fogarna utan att spika (eller skruva) fast det i underlaget och med en bra spalt mot väggar och andra fasta föremål. Då kan träet ta åt sig fukt, svälla och sen torka samman igen (vilket det gör varje år, höst torkar det när värmen kommer på, vår sväller det när luftfuktigheten höjs sommartid) utan att spricka i fogarna.
För att hålla samman golvet (m.t.p att även tunga föremål på golvet hindrar rörelse) är den av Holmsund golv använda metoden (stålbandsmetoden) att rekommendera. Den innebär att du under tiljorna vinkelrätt mot längdriktningen lägger stålband av något slag (cc 1-1½ meter) som fästs i första och sista brädan. Mellan tiljorna och btg.-en behöver du då ett glidlager av något slag och eftersom du påstår att det inte är fukt du behöver isolera för kan du nog använda en plastfolie + en grålumppapp. (Själv skulle jag lagt blå Platon och klapperfolie på den, inte tvärtom.)
B) Jag är dock osäker på själva "glidlagret", eller underlaget. I denna tråden sägs att man inte får ha organiskt mot betongen, varför då, släpper inte trätt igenom denna fukt? Vart tar den vägen om man stänger ner den med plast? Betongen gjöts i för tre månader sen. Antar att det ska vara en fuktspärr? Grålumpapp? Stegljudsisolering? Jag vill inte bygga mycket mer än själva golvet. Är det en fuktspärr och stegljudsisolering (som är lumpappen?) som jag ska köra på?
Nu har jag varit hos byggvaruhuset:
Vi sammanfattade det som att eftersom det nu är ca 15% fukthalt i trät så det enda som kommer hända är krympning från den bredd vi lägger. Jag är inte rädd för springor och eftersom hyvleriet intygat att det kommer bli ca 4mm springor som torrast så borde vi klara oss från spontsläpp, och sålunda kan vi lägga det utan lim eller spik. Bara slå ihop. På grålimpapp, på plast.
Någon däremot?
Vi sammanfattade det som att eftersom det nu är ca 15% fukthalt i trät så det enda som kommer hända är krympning från den bredd vi lägger. Jag är inte rädd för springor och eftersom hyvleriet intygat att det kommer bli ca 4mm springor som torrast så borde vi klara oss från spontsläpp, och sålunda kan vi lägga det utan lim eller spik. Bara slå ihop. På grålimpapp, på plast.
Någon däremot?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden