Idag har jag slipat mitt vardagsrumsgolv (granbräder) med en EDGE slipmaskin, och det blev helt perfekt. Fantastiskt enkelt och perfekt finish.
Gjorde helt rent och åkte sedan och köpte Faxe golvlut original. Trots att denna golvlut är "naturell" som innehåller den en massa pigment. Det var riktigt svårt att hålla luten homogen då pigmentet föll till botten nästan direkt efter omskakning. Efter lutbehandlingen kunde jag se att pigmentet låg väldigt ojämnt på golvet (och då hade jag ändå gjort allt för att hålla lösningen homogen).
Ringde till färgaffären som sa att pigmentet var kalk som ändå skulle dammsugas bort efter lutningen. Nu är golvet torrt med det är inte möjligt att suga upp det vita. Testade med en skurborste, men det vita sitter fast.
Nu sitter jag med ett nyslipat flammigt golv som ser ut som f-n. Varenda penseldrag med lutpenseln sitter tatuerat i golvet!
Finns det något jag kan göra för att rädda situationen? Eller är det ny slipning som gäller? Vad gjorde jag för fel?
Har själv kört med detta för några år sedan och har för mig att jag sedan lade på någon vitolja och körde med bonmaskin, det blev bra. Tror också att mitt golv var flammigt efter luten, men det fixade sig med oljningen.
Har själv kört med detta för några år sedan och har för mig att jag sedan lade på någon vitolja och körde med bonmaskin, det blev bra. Tror också att mitt golv var flammigt efter luten, men det fixade sig med oljningen.
Det låter iofs lovande att det jämnas ut medvitoljan (som jag också hade tänkt lägga på. Jag har dock ett problem till och det är att mängden pigment blev mycket större i det sista jag lutade och nu lyser den delen av rummet i princip helvitt. Jag undrar om jag kan lyckas jämna ut det?
Jag klurar på att försöka våttorka av kalken, alternativt luta hela rummet igen och få en vitare yta överallt.
Jag trodde verkligen att lutningen av golvet var den enklaste biten...
Förr måste man väl ha använt kaustiksoda för att luta golv? Borde väl funka fortfarande? 5 litersdunken med golvlut kostade 425 kr. Ett rätt saftigt pris för 15% natriumhydroxid och lite kalk i vatten. Jag fattar fortfarande inte varflör kalken finns med i produkten? Jag ville inte ha någon färg i luten, det var ju därför jag valde "naturell". Färgen skall ju komma av luten och vitoljan!
(F.ö. kostade den där vitoljan (5 liter) nästan 1200 kr. Den där Faxe tränar nog bra med stålars...)
Så här gör man:
När man lutar är det viktigt att man fördelar pigmentet ordentligt. Först skakar man flaskan/dunken ordentligt och häller ut ca hälften i en hink. Biltema har bra 5-litershinkar. Den första skakningen är inte speciellt effektiv, eftersom dunken är full. Sedan skakar man återstoden i dunken och häller ned i hinken. Montera gummihandskar och skyddsglasögon. Tag en pensel som tål lut och sätt igång att luta. Rör hela tiden om med penseln så att pigmentet inte sedimenterar. När allt är klart väntar man minst 12 timmar. Montera sedan andningsskydd och skoskydd (såna blå, men de skall vara rena). Golvet är nu ganska flammigt och fult. Hela golvet skall nu skrubbas (torrt) med röd skurnylon. Jag kör med en maskin, en Oreck Orbiter Pro och en s.k. Doodlebug till hörnen och kanterna. Kör över golvet en gång och överdriv inte. Dammsug sedan golvet. Nu är det jämnt och fint och färdigt att olja. Notera att golvet nu är mycket känsligt för smuts. Var noga med skoskydd. Strumplästen är ingen bra idé, eftersom det kan bli fotspår.
Oljningen är en annan historia. Jag kan redogöra för den senare om du vill.
Tack för beskrivningen! Det ser lätt ut när man vet hur man gör....
Frågan är vad jag gör idag? Pigmentet ligger så ojämnt att det är omöjligt att torrskura det jämnt (rummet är rätt stort också...). Jag ser bara två alternativ:antingen tvättar jag bort det, eller så slipar jag om golvet.
Det som är sjukt är att för instruktionerna för luten fattas nästan allt. Det enda som står (på dunken och i den skrivna vägledningen är att man skall blanda luten väl. Det står inget om någon torrskurning och dammsugning efter lutningen. Det står inte heller inget om hur man skall blanda luten (att det inte räcker att tokskaka dunken).
Testa med röd rondell i maskin först, innan du slipar om golvet. Jag skulle säga att röd rondell, torrt, i en tung 300-varvs maskin egentligen är lite för brutalt. Om slipning är det enda återstående så kan man ju testa i alla fall.
Helt slut efter en lång dag.... Jag har legat på knä hela dagen och skurat hela golvet (32 m2) med en liten scotch brite. Fick lägga på mer lut på de delar som fattades pigment. Det var sjukt jobbigt att få bort lagom med pigment på de delar som hade fått för mycket...
Efter min "tortyrslipning" lade jag på vitoljan enligt instruktionen. Det gick inte heller helt bra från början. Det jag gjorde för att få det bra var att rolla på vitoljan i ett jämnt lager, vänta i 15 minuter och sedan gnugga ut oljan med ett gammalt påslakan. På knä igen! Körde lite med polermaskinen, men det blev inte samma finish som med påslakanet.
14 timmars konstant gnuggande på knä, men nu ser det sjukt snyggt ut :-)
Faxe borde nog tänka mer på sina instruktioner för amatörer. Det är ju knappast medfött att veta att man måste blanda luten i ett annat kärl med konstant omrörning och att sedan slipa av luten med tvättsvamp. Enligt instruktionen skulle man ju inte göra något alls efter lutbehandlingen! Skit samma nu, det blev bra i alla fall.
har lutat och oljat ett antal golv och alla har blivit bra, har även oljat och lutat timmerstommar invändigt och där kör vi aldrig med svamp eller scotchbrite utan drar på olja direkt och det blir också bra.
det som är flammigt blir oftast jämnt i färgen när oljan kommer på.
vad bra att slutresultatet blev bra även om du fick slita hårt
Tackar- jag gjorde nog det så krångligt som går att göra...
Nu har det gått ett dygn och jag har gått runt lite på golvet. Det ser bra ut men jag tycker inte att det känns som jag vill ha det. Jag vill gärna ha en lite slätare och fetare yta än vad som är fallet nu.
Klurar på om jag skall vitsåpa golvet när det har härdat färdigt (om en vecka). Eller är det galet att göra det såpass snabbt efter oljningen? Kan inte vänta mycket längre än så, barnen håller på att gå i taket av att leva i köket...
Att köra med bonmaskinen är trixet, inte några minuter utan ca 1h eller mer, min var en sådan som man spände fast gamla hederliga skurtrasor, tror det gick åt 3-4 st för 20m2
Jag körde inte med någon bonmaskin alls, bara lite lätt med min Biltemapolerare (gjord för bilpolering).
1. Kan jag få till en skön yta genom att vitsåpa golvet nu, och sedan köra med bonmaskin?
2. Är det vitsåpa som gäller, eller någon form av vax?
3. Tips på hyrställen för bonmaskin (eller skall man köpa?)!!