Vi byggde ett garage i fjol på en platta som gjöts i augusti. Det regnade en hel del efter gjutning vilket har medfört att det är små "kratrar" i plattan. Jag vill nu på något sätt behandla golvet för att (1) få det att sluta damma, (2) göra det mer lättstädat och (3) göra det lite tåligare mot smuts.
Min plan är att slipa av det ett varv med en ABS-slip med "stenslipplatta". Om jag har förstått det rätt är det bra att slipa av översta lagret "betonghud" (oavsett om man har kratrar eller inte) för att få det man behandlar golvet med att sitta bättre. Efter slipning och nogrann rengöring ska jag behandla det med någon form av dammbindningsprodukt eller olja. Jag vill inte måla golvet. Garaget kommer att användas för att köra in bilen i under vintertid samt som förråd. Det kommer inte mekas eller dylikt där.
Är det någon som kan rekommendera en lämplig produkt för mig? Dammbindare eller olja?
Herdins Fuktstopp (eller vattenglas från annan tillverkare) fungerar bra till detta och förhindrar inte framtida ytbehandlingar (målning, flytspackling, lackning) som en olja kan göra.
Herdins Fuktstopp (eller vattenglas från annan tillverkare) fungerar bra till detta och förhindrar inte framtida ytbehandlingar (målning, flytspackling, lackning) som en olja kan göra.
Fuktstoppen låter intressant. Hur påverkar den utseendet på betongen? Blir den glansig eller matt? Har du själv prövat den produkten?
Betongen blir aningen mörkare (jämfört med nyslipad) och får en matt yta. Har själv använt den till ett utrum med abs-slipat betonggolv och är mycket nöjd.
Betongen blir aningen mörkare (jämfört med nyslipad) och får en matt yta. Har själv använt den till ett utrum med abs-slipat betonggolv och är mycket nöjd.
Använde du slippapper eller "stenar" till ABS-slipen?
Lithurin är precis som Fuktstopp en silikatbaserad betonggolvsytbehandling.
Det finns generellt fyra olika silikat att välja på för detta ändamål: natriumsilikat (vattenglas), kaliumsilikat (kalivattenglas), magnesiumsilikat (Lithurin) samt litiumsilikat (C2 Seal eller HTC Cure). Alla fungerar på samma sätt genom att bilda en hård kristallstruktur via en kemisk reaktion med kalken och kalciumet som finns i betongen.
De mest använda silikaten idag är natriumsilikat (vattenglas) pga av lågt pris samt litiumsilikat pga av att det är mest effektivt. Magnesiumsilikat som Lithurin består av är det äldsta och minst effektiva silikatet men oavsett vad du använder kommer alla silikaten skapa en hård kristallyta med liknande egenskaper. Flera produkter innehåller dessutom blandningar av de olika silikaten. Fuktstopp är t.ex en blandning av natriumsilikat och kaliumsilikat.
Mitt råd till dig är att köpa den billigaste silikatbaserade produkten du kan få tag på för skillnaderna mellan dem är väldigt små.