Byggahus.se
Jag vill inreda ett rum i källaren för sport (bl a bordtennis). Huset är från 1921 men jag misstänker att betonggolvet är gjutet på 40-eller 50-talet. Det sluttar från hörnen till mitten där det finns en golvbrunn. Det är väldigt lågt i tak i min källare, under 2m, så nya golvet får inte bygga många millimeter. Källaren är torr och det luktar ingenting. Visst skulle jag efter lite slipning och lagning kunna måla med "sportröd" golvfärg, men finns det någon matta el. dyl. som kan vara lämplig att lägga in, så att rummet blir mer ändamålsenligt men ändå hustekniskt acceptabelt?
 
Du skulle ju kunna lägga en vattenburen epoxy på ditt betonggolv. Då får du en hård yta som även är difussionsöppen. T.ex:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
Den finns som röd. Huruvida den är "sportröd" eller ej har jag dock inte en aning om?

Observera att alla epoxifärger inte är diffusionsöppna. Ovanstående fungerar dock bra.

Om du vill ha en heltäckningsmatta kan du ju sedan kontakta en golvfirma och be om en matta (i syntetmaterial) som andas. Då bör du klara dig från mögel och skulle det trots allt mögla är det ju bara att rycka bort mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.