1 951 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Undergolv till klinker
Nu håller jag på att byta klinker i hallen vid ytterdörren, ca 2-3 kvm. Då jag knackade bort den gamla klinkern hade jag förhoppning om att kunna återanvända golvspån och gips, men gipsen släppte på vissa delar och satt stenhårt på andra, så det blev till att ta bort allt undergolv. Nu ser jag att den som lagt golvet innan (enligt tidigare ägare var det en granne med klinkerbutik som gjorde detta jobb) har använt 12mm spån och 6 mm gips. Orsaken är att komma i nivå med anslutande parkett. Eftersom jag inte vill börja regla om, så tänkte jag köra vidare med samma mått på gips och spån. Reglar ligger på cc 22cm ungefär (70 regel som stöttas underifrån). På ett par ställen tycker jag reglarna är för svajiga, så jag tar nog och lägger in några kortlingar. Blir det några problem med klinkers på detta underlag? Det fungerade ju förut, men jag tänkte gå upp i storlek på klinkern från 25x25 till 30x60. Därav frågan på detta forum, "för säkerhets skull".
Ju större plattor du lägger, desto känsligare är de för att underlaget är svajigt. 25'25cm plattor är inte så känsliga som 30*60 plattor, de mindre plattorna "följer" lättare golven (och ojämnheterna), men skarvarna blir jämna. Kör du med stora plattor så blir golvet jämnare men du kan få tandade kanter (kanterna/fogarna hamnar i olika höjd).
Svajar golvet tillräckligt mycket och man inte har lagt nog med fix så kan fogen spricka och därefter plattorna.
Svajar golvet tillräckligt mycket och man inte har lagt nog med fix så kan fogen spricka och därefter plattorna.
Kanske förstärka bjälklaget?
Byta till kraftigare reglar, eller skruvlimma t.ex. två st 120x22mm brädor pbs om befintliga reglar?
Sen tror jag det blir bättre om du väljer 22mm golvspån som du skruvlimmar och skippar gipset. Men vänta lite på vad andra säger om detta. Jag är inte så säker på att jag har koll här.
Byta till kraftigare reglar, eller skruvlimma t.ex. två st 120x22mm brädor pbs om befintliga reglar?
Sen tror jag det blir bättre om du väljer 22mm golvspån som du skruvlimmar och skippar gipset. Men vänta lite på vad andra säger om detta. Jag är inte så säker på att jag har koll här.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag hade ju aldrig lagt klinker direkt på spån i alla fall... men visst är det ett problem med höjderna.
6mm renoveringsgips räcker inte ens till för at förstyva en 22mm golvspån så att det garanteras hålla för klinker heller utan det är 13mm golvgips som gäller i detta fallet om man ska använda gips OCH ihop med 22mm golvspån.
Dock borde det ju fungera med armerad flytspackel som blir styvare än gipsen.
6mm renoveringsgips räcker inte ens till för at förstyva en 22mm golvspån så att det garanteras hålla för klinker heller utan det är 13mm golvgips som gäller i detta fallet om man ska använda gips OCH ihop med 22mm golvspån.
Dock borde det ju fungera med armerad flytspackel som blir styvare än gipsen.
Klicka här för att svara