Hade tänkt lägga massivt furugolv med full-långa femmeters tiljor utan skarvar i min lägenhet av sekelskifteskaraktär.
Vill få bästa möjliga resultat, kostnaden har inte så stor betydelse i detta fall!

Det jag först och främst letar efter är någon återförsäljare i Stockholmsområdet som säljer massiva furutiljor av lite bredare typ. Det bredaste mått jag hittat hittills är ca 180 mm.
Någon som känner till någon sådan?
Jag undrar även om kvaliteten kan variera mellan olika återförsäljares massiva furugolv och vad det i så fall kan vara som skiljer?
Finns det skiftande hållfasthet mellan furugolv? (är lite rädd för att trät är lite för mjukt och lätt kommer ge märken)
Finns det olika sorteringar med fler eller färre kvistar?

Sen undrar jag lite kring själva läggningen. Jag tycker definitivt det förstärker det rustika, lite gammaldags intrycket om det är en liten springa mellan varje planka. Den ska dock inte vara alltför bred, utan bara några mm. Åtminstone så att man ser att det är hela plank det handlar om! Vad har ni för tips kring detta? Hur bör man i så fall lägga tiljorna för bästa resultat? Är det rekommenderat att man nåtar dem? Eller kan det tänkas bli snyggare utan?
Det förstår jag förstås är upp till var och ens bedömning, men vad anser ni? :)

Mycket tacksam för alla svar från er experter på forumet!

Tack.
Någon med svar på mina övriga funderingar?

Vad tycker ni förresten om att köra ca 280 mm breda furuplank på 20 kvm i gammal men fräsch lgh?
Snyggt eller överdrivet breda plank?

Smalare blir nog lika snyggt.

Kommer nog lägga 187 mm brett massivt furugolv.
Jag tycker det är snyggt när plankorna INTE smälter ihop fullständigt i varandra.
Att det är ca 1 mm mellanrum mellan varje tilja.
Hur uppnår man detta? Man måste ju tydligen ändå lägga dem kloss mot varandra när man lägger golvet, eller vågar man lägga dem med 1 mm distans?

Kan man iannars fräsa upp 1 mm springa mellan vare tilja likt man gör om man tänkt nåta golvet? Eller är det bättre att helt enkelt lägga golvet, sen fräsa upp ca 3-4 mm och nåta golvet?

Var lite försiktig innan du lägger med springa, trä torkar ihop ganska rejält med tiden (tog själv in en planka i går som krympte från 273 till 271 mm på mindre än 24 timmar..).

Riktigt torrt virke är alltså det som gäller. Jag skulle nog (som amatör) lagt det i kloss och sedan väntat några veckor innan eventuell fräsning och nåtning.

Misse skrev:
Ett att de absolut vackraste golven jag vet finns här: [länk]
Tack för det!
Jag vet, douglasgran är riktigt snyggt!
Problemet är att det golvet inte verkar gå att lägga flytande, vilket jag måste pga ljudisoleringen.
Eller vet någon om det går att göra ändå?

Vad tycker ni annars om vitpigmenterat furugolv i en sekelskifteslägenhet jämfört med douglasgran från dinesen?

Furu är ju ett ganska mjukt trä, men gillar man det så kan man ju säga att det är lite av grejen. Det är levande, så visst blir det ibland märken. Jag har sett folk som blivit rekommenderade att lägga in askgolv i stället, men det ser väldigt sterilt och tråkigt ut i mina ögon. Men gillar man en steril miljö utan skavanker så är nog inte furugolv det bästa!

Springor blir det ju förr eller senare ändå, så det verkar vanskligt att lägga med springor från början. Angående kvistar så finns det kvistfritt golv, men då är det ganska smala plankor det rör sig om. Det beror på vilken typ av kvistar det är också, det finns olika sortering och är det förstasortering så ska det ju inte vara alltför mycket fula, trasiga kvistar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.