Byggahus.se
hejsan. ska indreda källaren hemma. ska lägga platon och trägolv. har funderat på om det gör skilldnad för varmare golv om man isolerar med 30 mm cellplast mellan platon och golv. någon som kan hjälpa mig med detta tro? mvh

Jag undrar precis samma sak och väntar med spänning på svar.

Jag skulle dessutom vilja veta vad ni tycker om att suga ut ev fukt under platonmattan med en fläkt. Jag tänker mig typ en vanlig badrumsfläkt kopplad till ventrör som suger luften under platon längs ena sidan.

så kommer ja göra. jag ska sätta ett akustiktak i källaren med en springa på 10cm ner
från betongtaket. i det utrymmet kommer jag sätta en ventilsom suger. vet inte om det
är nödvändigt igentligen men sämre blir det ju inte iaf. ja kommer även regla upp 45mm på väggarna och sätts gips och osb och i nedre hörnet på väggen läst bort från frånluften tänkte ja även sätta en ventil så det drar igenom varm och torr luft. detta tror jag på men en får la se va fölk säger om det.

Finns det verkligen ingen annan som har några åsikter?

Cellplasten gör nog mest skillnad om den ligger dikt an mot betongen.
Som du hade tänkte med platon osv. så gör den nog mindre skillnad. Lite ger den alltid.
Har du plats och råd så lägg cellplasten. annars så kan du nog skippa det.
Själv har jag skippat den. Det blir lite kyligt på golvet men inget som är hanterbart.
Det är ju källare så det får man ju räkna med.
Vill man ha varmt så behövs golvvärme samt då isolering så att den inte sticker ner i plattan.

Angående fukt osv. så har man inte problem med det så tycker jag att man kan skippa rör och fläktar.
Det är bara att testa med en kartong eller tejpa fast plast på betongen och se om det kommer upp fukt.
Man kan ju alltid förbereda med ett rör men det är ju onödigt att ha en fläkt gående jämt om den inte behövs.
/P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.