Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Halland

Tips på klinker

Skriver denna tråden efter utredning av Anticimex som går att läsa i denna tråden som jag skapade efter en avvikande lukt i vårt nyinköpta hus.
    http://www.byggahus.se/forum/byggnad...ig-fukt-2.html

Det blir alltså till att riva hela källargolvet (ca 100m2 uppreglad spånplatta med furugolv i hälften av källaren och plastmatta i andra hälften, ingjutna träreglar i betonggrund som också är anledningen till rivningen).

Som nybliven husägare blir detta alltså vårt första golvköp och jag behöver tips om leverantörer och vilken konstruktion som är bäst. Besiktningsmannen rekommenderade uppregling med plastskruv mot betong, "krokar" på uppreglingen som man sen lägger vilande isolering på. Mekanisk ventilation under isoleringen med ventilationsrör upp genom golvet, sedan spånplatta och sedan klinker. Detta verkar dock vara en dyr (men fuktsäker) lösning.

Så min fråga är vad ni rekommenderar. De ingjutna träreglarna i betongen är inte mer än ett par centimeter, så det ska inte vara några problem att bila bort.

Är ute efter en bra lösning till ett bra pris, men tänker självklart inte snåla in på "fuktsäkerheten". Söker ett mörkt (gärna sten/svart/grå) klinker och skall inte ha någon golvvärme.

Vi tog bort en bit av reglarna i betongen för fukt/lukt-test och mycket riktigt kändes en kuprinol-liknande kemisk lukt från dem. Enligt min sambo är det en mögellukt, men det är svårplacerat. Oavsett vad så ska det bort!

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Halland

En tilläggsfråga:
    Måste jag installera ventilationsfläkt under golvet för att bli av med all lukt även i framtiden? Besiktningsmannen nämnde att eftersom reglarna legat ingjutna i betongen så kommer även betongen att lukta efter att reglarna är borta. Min fundering är då om en aktiv ventilation är absolut nödvändigt, eller räcker det att med byggfläkt "torka upp" all betong innan ny vettig konstruktion/uppregling byggs?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: västragötalands län

Jag hade struntat i att regla upp och lagt klinkers rakt på betongen.
    Du ska ju ändå inte ha golvvärme så nån isolering är inte nödvändig.
    Mvh Marcus

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42