Junior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Västerbotten
Ja det ser ju helt klart ut som någon typ av sand/lera eller så är det torrbruk till murning. Är det så hela vägen ner i bjälklaget, så det inte är bara det översta lagret? Vad är det under allt det där? Är det bottenvåningen så marken är under eller är det ett rum under? Enklast att få bort det är att ta dit en vakumsugbil. Ragnsells osv.. har såna. Jag hade sågspån blandat med någon typ av kalk i ett kök på 20m2. Höll på i flera dagar och skottade upp det. Dammade otroligt mycket och det blev 40 sopsäckar till tippen. Efter det så tog jag dit en sugbil till resten av huset, orkade inte med allt det jobbet igen. Bättre att lägga energin på det roliga.
Det är ca 10cm tjockt lager, under det ligger papper liknande uppsprättade pappsäckar, sen förmodar jag att det är takskivorna liknande treetex som utgör taket på nedanvåningen.
Det som oroar mig lite är att om detta lerskikt skulle bli blött såsom vid hål i taket vilket var fallet när vi flyttade in(det regnade på bottenplanet en dag), då borde det kunna växa i princip vad som helst där???!
Vet ju var det rann in...har inte hunnit bryta upp golvbrädorna ända ut till ytterväggen än.
Ska bli intressant att se....kanske...
Eftersom det varken fanns papp eller takpanel kvar där så bör det ha läckt in ganska länge, tyvärr.
Nu har det visserligen varit tätt och torrt i säkert fem år så vad som än finns där så har det avstannat i väntan på fukt(tänker på hussvamp).
Nu sitter jag i vardagsrummet och tittar upp i taket.
Nu vet jag ju ungefär var bjälkarna ligger och tycker att innertaket bågnar ner lite mellan varje bjälke, inte konstigt om man tänker på vad som ligger där rent viktmässigt.
Bara det får mig att vilja byta ut materialet mot isolering...
Junior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Västerbotten
Ok nu har jag en bättre bild hur det ser ut. Jag kan säga hur jag hade gjort. Jag hade rivit upp golvet, sugit ut skiten i bjälklaget, rivit bort treetexen i taket så att bjälkarna hade blivit frilagda. Fäst in en extra bjälke mellan varje nuvarande. Kortla mellan dom för att få stabilitet. Dragit nytt av det som finns i bjälklaget. ex. el för taklampor, vattenrör osv.. Bra tillfälle och flytta taklampan dit man vill ha den. Satt nytt innertak. Sedan isolerat med 120mm skiva. Lagt golvspånskiva 22mm och nytt golv på det.
Som du säger innan så kan du ha en bra grund för hussvamp om det som ligger där innehåller kalk. Sedan behövs bara lite fukt oh svampsporer så börjar svampen växa, när den sedan fått fäste så letar den sig vidare dit det finns fukt så det spelar ingen roll om det har torkat upp där det först fanns fukt. Nu är det mycket ovanligt så du ska inte oroa dig för det. Jag skulle nog vara mer orolig för att skiten kommer rasande ner i vardagsrummet.