vi har ett mycket "rått" källarhål under huset, behövs för att vår avloppspump står där. Väggarna är gjutna grundmurar och det är mycket berg i dagen. Vid mycket regnande har vi problem med vatten som franförallt kommer in i skarven mellan berg/gjutengolvplatta och grundmur. Min ide är att belägga golvet och en bit upp på väggen med ett relativt tjockt vattentätt skikt typ epoxybeläggning. Problemet är att jag inte vet vad jag ska använda eller var jag ska köpa det. Nån som kan ge ett tips? (Vill alltså ha en beläggning som är gångbar vilket utesluter tätskikt för våtrum).
/Stenper
Jag skulle tro att det är högst olämpligt att täta på insidan, och att det är mycket bättre att göra det på utsidan och ordna så att vattnet leds bort där istället.
Det är tyvärr i princip omöjligt på utsidan så olämpligt eller inte skulle jag vilja försöka att täta på insidan. Det borde väl finnas något liknande för pooler?
/Stenper
För pooler lägger du tätskiktet mellan vattnet och betongen. Inte på utsidan betongen som du pratar om här. Det är antagligen bara en tidsfråga innan epoxyn släpper från betongen pga vattnet och fukten som kommer bli där. Och jag antar att det är risk för mögel m.m. också. Det är ju t.ex. tabu att måla ett källargolv med en tät färg om det kommer fukt underifrån.
Om jag ska täta på utsidan måste jag bila bort en gjuten källartrappa och ett litet bjälklag... Det är sant att det blir något annorlunda när vattentrycket trycker beläggningen från betongen men vad jag förstår fäster epoxy ordentligt i betong. Jag har varit på badhus där de verkar ha vad som liknar en epoxybeläggning på golvet och en bit upp på väggen men vad är det för material och var kan man köpa det?
/Stenper