jag har ett äldre hus byggt 1934 där golvet består av spontat 22mm virke + masonit och plastmatta kan man lägga golvgips direkt på virket lr måste man ta bort virket och lägga golvspån på reglarna lr ev lägga golvspån på virket?
jag vet ej vilket cc det är mellan reglarna men golvet verkar inte svikta någonting jag ska lägga klinker är det tänkt
Junior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Västerbotten
22mm lät lite på virket för att man ska få det någorlunda stumt. Golvspånskiva hade varit en sak men vanligt virke lät mer riskabelt. Jag hade nog lagt dubbla 13mm golvgips i ditt fall för att få det stumt och sen är det även ett dött material om man ska ha klinker. Synd du inte kan se regelavståndet men det låter som att det inte är allt för brett eftersom det endast är 22mm virke. Annars är det cc300 som gäller vid klinker. Ska du ta bort det så är det cc300 reglar, 22mm golvspån + 13mm golvgips (alt flytspackel) som gäller. Man får ju även tänka på bygghöjden med virke, skivor, fix och klinker om det är värt att ha kvar det gamla virket eller inte.
hej jag har nu rivit ut plastmattan och masoniten och kunde då se att ccmåttet mellan reglarna är 600 dock så hade jag mätt fel på tjockleken av virket som var 25mm.
är inte virket mer stabilt än spån då? jag tycker detta känns bra stumt helst vill jag slippa flytspackel vill inte ha för högt golv
Junior medlem
Om du säger att du anser golvet vara stumt så räcker det att lägga på 13mm golvgips eller avjämningsmassa så att du har ett dött material för fixet eftersom virket är levande och rör på sig av fuktigheten. Väljer du gips så måste det vara golvgips eftersom det är hårdare än vanligt gips. Limma och skruva gipset så sitter det stumt mot virket.
Junior medlem
Casco ska ha något som heter BoardFix och som ska vara billigare än Ardex.
K-rauta har något som heter Kiilto Flexbinder som man blandar ut med Kiilto Flexfix, vet inte om det blir billigare.
Vitlim ska du absolut inte använda