Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2010
    Län: Stockholm

Ångspärr vid golvvärme i mellanbjälklag?

Ska lägga golvvärme i glespanel i ett mellanbjälklag i en 1 1/2 plans villa. Ovanpå kommer plåtar, sedan spånskiva, lumppapp och laminat. Isoleringen består i dagsläget av lösull.

Frågan är om jag ska lägga en ångspärr av plastfolie någonstans i golvet och var den i sådana fall ska ligga?

Det finns en ångspärr i taket i nedre plan, men den ansluter inte upp mot väggarna till det övre planet, så det är alltså två separata "celler", undre och övre plan. Har varit ett massivt trägolv tidigare och då fanns ingen ångspärr.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3639.jpg
Visningar:	10
Storlek:	53.1 KB
ID:	56568  

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

Det ska inte behövas ångspärr i ett mellanbjälklag! Det är ytterhöljet på huset + betongplatta på mark som behöver ha ångspärr.

3.    länk #3

Ok, tack för svar! Jag tänkte på att när man kollar med golvtillverkarna anger de att man ska ha ångspärr om man har golvvärme.

4.    länk #4
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

vill golvtillverkarna att du har det så sätter du det

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

Menar inte tillverkarna att man ska ha det på bottenbjälklaget? Jag ser iaf ingen anledning till det i ett mellanbjälklag.

6.    länk #6
    SBH

nog kan det stämma. men kungcocos får läsa på golv instruktion

7.    länk #7

Vill undvika att göra en konstruktion där eventuell fukt blir instängd mellan två ångspärrar, det är därför jag är lite tveksam att lägga en spärr på golvet. Mellanbjälklaget är dock öppet ut mot kattvindar på sidorna så eventuell fukt borde väl kunna ta sig ut den vägen?

Hittade även denna länk där ångspärr alltid rekommenderas när man har trägolv på golvvärme: http://www.golvbranschen.se/om-golvb...-vid-golvvarme
    Senast redigerad av kungcocos 2012-01-17 17:30

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

jag har inte lagt någon ångspärr i mitt mellanbjälklag och skulle inte heller någonsin komma på tanken...

9.    länk #9
    SBH

eventuellt kan det komma fukt från bjälklaget. för det kommer vara olika temperaturer i utrymmet.
    plasten skall skydda parketten från fukten.
    golvföretagen skriver olika i sina papper.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Jämtlands

Enligt utrredning från golvbranschen skall det alltid vara ångspärr även i mellanbjälklag. Det beror på att det byggs upp en värme- fuktkudde under bjälklaget på sommaren när värmen är avstängd och när värmen slås på kan det bli problem. Detta har jag lärt mig under mina projekteringsår. Jag har även sett stora problem med krympande trägolv och knarr.
    Instämmer alltså med kungcocos som har rätt.
    Läs http://www.golvbranschen.se/om-golvb...-vid-golvvarme
    seniorkonsult

11.    länk #11

Tack för svar! Var bör jag lägga ångspärren om jag har golvvärmen i plåtar på glespanel, sedan 22mm golvspån och sedan laminat? Under laminatet eller under golvspånet?

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Jämtlands

Ångspärren placeras direkt undeer spånskivan. Den ska hindra fukten att gå in i skivan.
    seniorkonsult

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

Enligt utrredning från golvbranschen skall det alltid vara ångspärr även i mellanbjälklag. Det beror på att det byggs upp en värme- fuktkudde under bjälklaget på sommaren när värmen är avstängd och när värmen slås på kan det bli problem. Detta har jag lärt mig under mina projekteringsår. Jag har även sett stora problem med krympande trägolv och knarr.
    Instämmer alltså med kungcocos som har rätt.
    Läs http://www.golvbranschen.se/om-golvb...-vid-golvvarme
    Mycket intressant! Jag tar till mig av detta!

14.    länk #14

Det verkar som om det får bli ångspärr då iallafall.

Så här kommer det att se ut:

Glespanel
    värmeplåtar med rör
    ångspärr
    spånskiva
    lumppapp
    laminat/parkett

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42