Senior medlem
Medlem: Mar 2008
Län: Uppsala
Lägga golv i fel riktning
På över våningen så har jag kerto 260mm och vanlig träregel 220mm så jag har lite nivå skillnad mellan några rum.
Nu tänkte jag lägga 45r på 220 regeln för att få samma höjd på allt.
Men sen slog det mig i det rummet som har 220 regel skulle jag vilja lägga golvet i "fel riktning" dvs längst reglarna. Jag lägger 34mm spont.
kan man lägga 45x95 med cc60 i andra riktningen och sen lägga golvet uppe på dom
blir det för klent det är inte så stort rum så jag kan lika gärna lägga cc30
Är det nån som vet hur man brukar göra?? på andra ställen har jag kortlat för att få nått
o lägga "frisen" på men här skall jag ju ändå lägga på en 45:a
Senior medlem
Hej!
förlåt om jag var otydlig.
mina golvreglar 220x45 ligger med cc60 nu vill jag lägga golv 34mm plankor inte spån längst reglarna och inte tvärs som är brukligt. Då brukar man ju först lägga spån sen lägga golvplankorna på spånet.
Men nu vill jag ju höja nivån 45mm dvs mer än tjockleken på en spånskiva därför tänkte jag nu regla uppe på dom andra reglarna men lägga reglarna ner för att inte bygga mer än 45mm men frågan är vilket cc mått skall jag välja och vilken regeldimension. Mina dimensionerings tabeller innehåller inget om att göra på det här viset. I vanliga fall så kortlar jag när jag gör så här men då enbart små utrymmen för det blir ju en massa kortlande.
Senior medlem
Nja... det känns onödigt i plånboken... Men iof så kommer det både bli ljuddämpande
o stabilt så det räcker. Men nån måste väl veta hur man dimensionerar detta på rätt sätt
utan att det blir overkill.