Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

14mm eller 10mm askparkett

Vi ska renovera ytskikten på övervåningen i det nyinköpta huset, och vi hade tänkt oss askparkett på hela övervåningen. Vi funderar på dessa två.
    Ask lackad 3-stav,Parkettgolv 10mm, click, kort, 2,03 m2/pkt a 169 kr/m2

Ask lackad 4-stav,Parkettgolv 14mm, click, 1,58m2/pkt a 189 kr/m2

Frågan är bara vad mervärdet med det dyrare av golven. Tips/köpråd?

2.    länk #2
    9-5
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: östergötland

Hej!
    Bättre golv går nog inte att få för de pengarna! Jag har 44m2 av den 3-staviga sedan 2 år tillbaka. Knappt ett märke i golvet trots två barn som sliter hårt på det. Personligen gillar jag 3-stav bättre, men det är ju en smaksak. Vet ej hur mycket slitskiktet skiljer mellan de två, men pga det låga inköpspriset kanske man aldrig kommer att slipa golvet? Jag har en del "kvist" i mitt golv, mer än på bilden, inget som stör mig, men bra att veta.
    Jag skulle gissa att detta är någon 2-sortering av ett "finare" fabrikat" och är som sagt mycket nöjd!

3.    länk #3
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009

Slipa golv kostar ju ca 200 kr kvadraten inklusive allt. Kan vara värt 20:- kr extra mer m2 för att ha den möjligheten, om nu 10mm-golvet inte är omslipbart. Det fanns en väldigt positiv recension på byxxmax på 4-stavsgolvet också. Jag tycker att de är lika snygga ungefär.

Var golvet besvärligt att lägga? Jag har läst på forumet att många tycker att deras golv är besvärliga att klicka ihop.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

Jag har för mig att vi lade just byggmax askparkett i bostadsrätten som vi renoverade för ett antal år sedan och svärfar som är snickare tyckte det var riktigt snyggt och väldigt prisvärt. (Vi gillade också golvet och det går inte alls att jämföra med det tunnare och dyrare golv vi fick när vi byggde nytt, dvs. Byggmax mycket bättre) Men han påpekade att det var lite besvärligt att lägga, men har man bara rätta verktygen och är lite händig så är det nog inga problem.

5.    länk #5
    9-5
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: östergötland

Hej, har för mig att en golvläggare sa att det gick att slipa om det en gång. Ask är ju hårt så det tar nog ett tag innan det är dags...
    Eftersom kostnaden för slipning överstiger priset på golvet plus att det dammar osv, tänkte jag att det är enklare att byta det!

Hade inga större problem med läggningen. Har bara lagt billiga klickgolv innan så jag har ju inget att jämföra med

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson