Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Skånelän

källare med matta?

Hej,

Just nu har vi ett gammal äcklig matta på källare, som vi vill byta ut. Under mattan är det betong.
    Vi tänker klinker om det. Fick höra att man ska helst inte ha matta i källare. Det kan skapar fukt skada på framtiden. Är det sant?

Jag tycker om matta. Då känns det skönt att går bar foten.

Mvh
    Mai

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Ålder: 41
    Län: stockholm

Ja det kan bli fuktskador, men jag har för mig att det finns någon form av plastmatta som man kan lägga mellan betongen och mattan så det inte blir fuktskador.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Fuktskador? Möjligtvis kan man få en matta som börjar lukta illa och t.o.m. mögla. Men fuktskador vet jag nog inte om jag vill kalla det?

Men allt beror väl på hur man värderar ordet "fuktskada"?
    Att spilla ut kaffe i tygsoffan är ju också en fuktskada... För mig innebär dock fuktskador att husets kontruktion har tagit skada p.g.a. fukt.

Jag har själv haft en heltäckningsmatta på vårat källargolv (betong) och den luktade lite illa när jag rev bort den. Några fuktskador i huset har jag dock inte fått och förstår heller inte hur de skulle ha kunnat uppstå p.g.a. mattan? Mattan hade dock gjort sitt, oavsett fukt ellet ej.

Jag kommer att lägga en "vanlig" matta i syntetmaterial på källargolvet. Förutom att den tillåter golvet att andas bättre än heltäckningsmattan går den även att tvätta/vädras/piskas. Klart mer hygieniskt.
    Senast redigerad av eviljava 2012-01-10 13:52

4.    länk #4
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

En källare är ett utrymme som inte är avsett för att bo i. Det finns en anledning att det är en biyta när man taxerar sitt hus.
    Källare kommer alltid att vara mer eller mindre fuktiga och det är därför olämpligt att inreda med trä, textil eller liknande mot betong eftersom det är stor risk för mögeltillväxt.
    Däremot skadas endast mattan och inte huset av att man lägger en heltäckningsmatta på golvet. Med en plastfolie mellan betong och platta kan man hindra fuktvandringen och kompletterar man med en luftavfuktare så har den nya mattan längre livslängd än den gamla.
    Man bör inte sova i sin källare om man inte far två separata utrymningsvägar som medger att man kan ta sig ut om det börjar brinna.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: kalmar

Har ett osiolerat betonggolv i källaren med en EGE:s syntetmatta. Funkar kanon, men se till att inte limma den utan att mattan ligger löst ovanpå.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: Jämtland

Hej!
    Vi har en källare med tunn oisolerad platta. Runt huset är det dränerat och bra men under huset gör lera med kapilärkrafter att man kan utgå från att det är relativt fuktigt.

Detta kan man hantera på två sätt. 1) att lägga platonmatta som tätar och ventilerar fukten förbi golvet och på detta kan man lägga olika typer av golv (trä, laminat mm). 2) att lägga ett golv som ventilerar igenom fukten utan att ta skada (betong målad med ej tät färg eller klinkergolv).

Om man väljer en textilmatta (heltäckningsmatta) utan tät gummiundersida så får man ett ventilerande golv men med risk att mattan kan ta skada!

Vi valde en ventilerande textilmatta i vår källare framförallt av komfortskäl (toppen i barnens lekrum)! Risken att mattan ska ta skada av ev fukt tror vi är liten och lätt att upptäcka i tid. Om det sker så är mattan lätt att ta bort och därefter fixa en bättre lösning! Vi har än så länge bara haft lösningen i två år, så tiden får utvisa om det var smart eller inte!

Det man kan tänka på är att undvika möbler som står permanent och hindrar ventilering tex täta socklar på bokhyllor mm.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Skånelän

Tack för era svar.

Vet ni var kan man köpa sådana matta?

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: Jämtland

Heltäckande textilmattor finns i många olika varianter i butiker som för mattor och golbeläggningar.

Så det är bara att fråga sig runt efter en lämplig matta!

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Stockholm

Jag köpte en matta på Bauhaus, på löpmeter. En grå, liknande heltäckningsmatta, men som var "dränerad", hade små gummiploppar på undersidan som skapade lite luft mellan matta och golv. Självklart var den helt oorganisk.

Jag är nöjd än så länge, och kollar lite då och då under, och konstaterat nöjt att golvet är helt torrt. (tidigare med limmad matta plus heltäckningsmatta från 70-tal var golvet fuktigt)

10.    länk #10
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Man kan lägga in balkongmatta i källaren. Den är fuktgenomsläppling och dessutom billig, och finns i flera färger.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra Götaland

Nålfiltmatta

Någon som har prövat med nålfiltmatta i källare?

12.    länk #12

Någon som har prövat med nålfiltmatta i källare?
    Den matta jag nyligen rev bort var en heltäckande nålfiltsmatta. Inget jag skulle vilja återgå till.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Flera mattor?

Jag kommer att lägga en "vanlig" matta i syntetmaterial på källargolvet. Förutom att den tillåter golvet att andas bättre än heltäckningsmattan går den även att tvätta/vädras/piskas. Klart mer hygieniskt.
    Menar du med vanlig matta en avpassad i stället för en heltäckningsmatta? Om du har betonggolv närmast under vill du väl ha matta över hela golvet. Tänker du ha flera mattor som då kan tvättas, vädras och piskas? Det blir väl annars svårt att hantera en enda stor matta.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010

Den matta jag nyligen rev bort var en heltäckande nålfiltsmatta. Inget jag skulle vilja återgå till.
    Hade den tidgare mattan enbart nålfilt eller dessutom en tät undersida?

15.    länk #15

Menar du med vanlig matta en avpassad i stället för en heltäckningsmatta? Om du har betonggolv närmast under vill du väl ha matta över hela golvet. Tänker du ha flera mattor som då kan tvättas, vädras och piskas? Det blir väl annars svårt att hantera en enda stor matta.
    Ja, med "vanlig matta" menar jag en eller flera mattor som inte är heltäckande och som enkelt kan rullas ihop för vädring/tvätt/piskning.

Jag har betonggolv, men har absolut inget behov av att täcka större delen av golvet. Det är ju inte så att man får frysskador på fötterna bara för att man råkar nudda golvet. Vi har ett TV-rum i källaren och där är det naturligtvis skönt om man kan ha en matta under soffan, samt på de ytor man rör sig mest över.

Hade vi haft källaren som mer permanent boyta hade jag bilat ur, isolerat samt gjutit in golvvärme istället. Men nu är det bara en källare med möjlighet till TV-tittande.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42