(En vacker dag borde jag sätta mig och skriva ner alla problem vi haft med hantverkare under vår renovering.)

Vi gjorde en totalrenovering av köket förra året, och golvet består numera av undergolv (furuplank) -> frästa spånskivor med golvvärme -> lumppapp/ångspärr -> Forbo QuickFit (HDF undergolv för att skapa jämnt och fint underlag, flytande) -> Forbo plastmatta. Detta gjort som rekommenderat av Forbos tekniker.

Problemet är att efter mattan lades blev den ganska ojämn. Skarvar från undergolvet lyste klart igenom, och det var "bubbligt" överallt. Ringde Forbo och frågade vad som kunde gått fel (eftersom QuickFit underlaget ska vara mer eller mindre perfekt). De frågade om hantverkaren slafsat på lite mycket lim och inte låtit det torka (då underlaget inte suger mycket) en stund innan de rullade ut mattan. Frågade hantverkaren och de sade att de väntat "20-30 minuter". Min fru som var hemma när de lade mattan sade dock att de bara slafsade runt limmet på undergolvet och rullade ut mattan direkt efteråt. :rolleyes:

Så, nu har vi en ojämn och ful matta, och med såpass mycket släpljus som vi har i rummet ser det ut som f-n helt enkelt. Hantverkaren har inte ens kommit ut och inspekterat eländet och svarar nu ej längre, så vi får helt enkelt skicka honom en räkning på kostnaden för att fixa problemet ser det ut som. Frågan är, VAD ska vi göra? En mattläggare tyckte vi skulle riva ut mattan, slipa alla eventuella ojämnheter/limrester, och lägga ny matta (kemsvetsad mot den gamla under skåpen). En annan tyckte det lät fel och föreslog att de "slipar" mattan där den ligger med nåt rivjärnsliknande verktyg och sen lägger en ny matta ovanpå. Mattfirman här tyckte DET lät helt knäppt då limmet blir mellan två "täta" lager...så jag har inte en aning om vad som är bäst i detta fallet.

Några förslag? Har funderat på Marmoleum plattor eller liknande, men vet fortfarande inte vad som är bäst att göra ang. underlaget som det är idag.

Det låter ju inte bra, att hantverkaren inte vill ta ansvar. Du kanske skulle tipsa honom om att det finns ett forum här för Hantverkare där han kanske inte skulle tycka om att figurera?

Låter ju som en solklar reklamation hur som helst. Men du bör nog inte göra något innan han fått möjlighet att åtgärda, kan bli problem med det juridiska.

Rent praktisk låter det ju som att mattan ska bort och underlaget rättas till, sedan nytt ytskikt?

Kjell G

Hej,

Det jag har gjort är (fick råd av konsumentverket ang detta) att skicka ett rek. brev där vi kräver att de inspekterar och rättar till problemet innan ett visst datum (de fick en månad på sig), och om de inte svarar så tvingas vi anlita en annan mattläggare och kommer att fakturera dem för våra utlägg. De svarade aldrig.

Hur jobbigt är det att få till underlaget? Vet inte hur hårt limmet sitter eller hur man bäst tar bort det. Underlaget var mer eller mindre perfekt innan mattan lades, så är orolig för att det blir dåligt om jag sliter ut allt...

Steg ett avklarat, men jag antar att du måste få bekräftelse på att mottagaren kvitterat reket? Innan du går vidare menar jag. Vad som är bäst bör du kanske kolla med nästa hantverkare, så att det inte blir nåt problem där. Limmet kan gå att slipa bort men det blir förstås lite grisigt. Annars kanske ett alternativ är att spackla? Men som sagt, kolla med mattläggaren vad han rekommenderar.

Hoppas det löser sig, sen kanske det inte är fel att "varna" för dåliga hantverkare, finns ju trådar här om det.

Kjell G

Jo, jag har bekräftelse på att de hämtat brevet, så allt det är klart.

Har haft inne en mattläggare som tyckte vi skulle slipa plastgolvet och lägga nytt ovanpå. Sen när jag frågade en annan så tyckte de det lät helt idiotiskt och föreslog att vi rycker ut allt och snyggar till undergolvet. Så jag vet inte vem jag ska tro på.

det går att lägga en ny matta ovanpå den gamla
det enda är att man måste vänta länge innan man lägger ner mattan i limmet annars blir det bubblor på matta

riva ut matta och spackla är inte allt för mycket jobb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.