Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Dsl
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västra götaland

Gjuta in rör för framtida användning i golvet, vilka?

Skall gjuta nytt golv i en korridor, typ 1m bred. Bakom ena väggen är garaget och fjärrvärmecentralen/internetswitchen. På andra sidan en dörr till köket.

I samband med detta tänkte jag gjuta in rör för att dra in nätverk/tel men också i framtiden kunna dra golvvärme från centralen ut i köket och ev vidare. Vill därför ha typ 5 rör (2 golvvärmeslingor och ett för nätverk) i/under detta golv.

Funkar det med vanliga VP rör? 20mm så borde man få in både 16mm slang och tp kontakt. Eller finns något bättre alternativ?

2.    länk #2
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

VP slang är godkänd för ingjutning,vet dock ej hur det är med VP rör

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Ålder: 25
    Län: Västra Götaland

Fick för mig att dom var godkända för ingjutning och hittade tillomed lite bevis för det
    Dock inte alla vp rör som är godkända....
    http://www.pmflex.com/sv/produkter/P...fria_750N.aspx
    Asså, ingenting är omöjligt!!

4.    länk #4
    Dsl

Har nog kommit fram till att ingjutningsbara 20mm VP rör har för liten innerdiameter. Det blir svårt att få i en 16mm golvvärmeslang.

Lösningen får nog tyvärr bli ett eller två 50mm avloppsrör. Betydligt svårare att ta hål i väggen (25cm betong) men å andra sidan får jag plats att dra det jag vill.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Halland

VP rör finns även i 25, 32, 40 och 50 mm.. Borde vara både billigare och lättare att dra i det man vill ha i framtiden.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: västerbotten

Gjut in golvvärmeslangen nu och koppla in sen i framtiden när det passar, så har jag gjort.

7.    länk #7
    Dsl

Gjut in golvvärmeslangen nu och koppla in sen i framtiden när det passar, så har jag gjort.
    Slang skall självklart gjutas in i nya golvet. Nu handlar det dock om rör för att dra eventuell framtida golvvärme genom det nya golvet. Fördelaren kommer sitta på ena sidan korridoren och huset (där den framtida golvvärmen skall vara) är på andra sidan. För att kunna dra en hel slinga utan skarv i framtiden vill jag alltså ha möjlighet att sticka denna under nya golvet till fördelaren.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42