Nykomling
Medlem: Dec 2011
Län: Västra Götaland
Ghia ventilerat golv eller gjuta???
Står inför ett svårt val.
Nyligen köpt ett hus, enplans 130 kvm från 1971, platta på mark.
Haft en omfattande vattenläcka och tänkte därför konvertera från direkt el till Vattenburen bergvärme, med golv värme.
Försäkringsbolaget står för återställning till lika befintligt (161 000:-) som tidigare system som är uppreglat träbjälklag med träklossar mot betongen, vilket ej är bra. Dock såg materialet mycket fräscht ut, nästan som nytt.
Men då jag ändå var i farten med att riva upp allt golv så har vi dessutom rivit alla innerväggar för att underlätta den nya golvkonstruktionen (ca 15 cm från betongplattan till färdig parkett), det står mellan 2 val:
1. Ventilerat Giha golv som står på plastfötter. Giha golv 50mm cellplast + värme skivor 30mm cell plast = 80mm cellplast + värmeplåtar
(274 000:- inkl arbete och material, dock utam värme paket ca 40 000:- material, slang fördelare mm)
Med andra ord ett riktigt bra ventilerat golv, dock 300 000:- + möjligt inte den bästa framlednings kapaciteten vad gäller golvvärmen, eller? Har hört att det bästa är att gjuta in golvslingan i betong?
Därav alternativ nr 2.
2. Platon matta mellan ytterväggar, upp vikt längs insida av yttervägg, alternatvit? Helst vill man ha ut mattan till utsida yttervägg så inte fukten går upp i väggen, men det vet jag ej hur man löser i så fall?
Hur som helst....Platon, ca 70mm cellplast, golvvärme slang som gjuts in i ca 70mm betong, därefter läggs parkett samt klinker i hall och badrum.
Ett klart billigare alternativ, säkert ett par hundra tusen, och förhoppningsvis minst lika bra som "grund konstruktionen"??? Möjligt bättre/effektivare golvvärme???
Jag är i exakt samma läge och vill också ha svar på detta. Men din offert på 274 000 kr låter dyr tycker jag. Är det inkl ytmaterial då? Eller är det så dyrt med spårade skivorna, plåtar mm?
Du har ju redan rivit befintligt golv och väggar, så arbetet borde gå väldigt lätt.
Alternativ har jag ingen koll på. Menar du att du ska först lägga Platon på betongen, sen cellplast och sen gjuta ytterligare 70 mm betong uppepå? Intressant. Vill också gärna ha åsikter på det.
Nykomling
tjena, japp det är tanken på alternativ nr 2.
Jo jag vet att det är dyrt, men samtidigt så vet jag att materialet går på strax över 120 000, isolerat Giha golv, ventilation, P-Märkning mm...Värme skivorna kostade bara några tusen...
Nej inget ytskickt är inräknat..
Plåtar inkl all golvvärmeslang fördelare mm kommer gå ca 30-50 000 beroende på system...
Nykomling
Märkligt att ingen verkar veta, inte ens någon som har haft nån åsikt vad är detta? =)
Har troligtvis lagt ner Ghia systemet för det är lite overkill, på tok för mycket pengar och huset har mycket låga fuktvärden i övrigt så nu står jag mellan.
1. EPS 80-100 mm, sedan flytspackla in golvvärme 30-50 mm
alt.
2. Cellplast 80-100 mm, sedan flytspackla in golvvärme 30-50 mm, om nu inte betongplattan är för ojämn så jag får jämna av med flytspackel alt. eps ett tunt lager i botten innan cellplasten läggs.
Ideér angående detta vore oerhört tacksamt att få!
Nivellgolv är inga väl problem, vi har det på bottenvåningen sedan 6 - 7 år. Enda nackdelen jag spontant kan komma på är att hoppande och dunsande barn låter lite mer.
Junior medlem
Medlem: Oct 2011
Län: Dalarna
Jag la in nivellgolv i min lilla hall på 4kvm. Kan helt klart tänka mig att fortsätta med sådant i stora hall/köket när det ska renoveras. Nivell, 22mm golvspån, elgolvslinga, flytspackel och sedan klinkers blev det hos mig. la dubbla masonitskivor efter väggarna vid spacklingen för att sedan montera ventilerade golvlister.