Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Stockholm

Lutande garagegolv - vad kan man göra?

Hej,

vi har ett nybyggt hus vilket vi flyttade in i för två år sedan. Redan första vintern såg jag att smältvatten från bilarna när de parkerades i garaget rann ut åt båda sidorna, mot ytterväggarna.

Men eftersom det är plast längst ned på innerväggarna så tog ingenting skada och jag tänkte att "detta fixar sig när jag skall lägga in klinker på golvet".

Nu i höstas hade jag två entreprenörer på besök för att offerera klinkerläggning. Men båda inser att med 1,5-2,0 cm lutning mot väggarna så behöver man flytspackla hela garaget, ca 40 kvm.

Kostnaden för detta ligger på runt 8-15 tkr. Min fråga är dock om jag inte kan ställa krav på den tidigare grundentreprenören att han endera skall stå för kostnaden för flytspackling eller utföra detta arbete åt mig kostnadsfritt?

Skall man acceptera så stort "fel" på gjutningen av golvet att vatten direkt rinner ut mot väggarna och därmed kräver flytspackling?

Den tidigare grundentreprenören tycker att jag klagar för sent och tänker inte hjälpa till. Detta tycker jag är högst märkligt med hänsyn till att när det gäller grunder och liknande så har man garantier i 5-10 år mot större fel - vilket jag tycker detta är!

Tacksam för lite råd hur jag skall agera.

2.    länk #2
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Flytspackling är nog det enda för att få det bra.

Av egen erfarenhet i flytspackelbranschen så vet jag att det är svårt att få någon överhuvudtaget att betala spacklet... Ingen tycker att det är deras kostnad

Tycker du ska kolla med din KA och se vad ha säger om plattan.
    Ta även dit någon chef på företaget som gjorde plattan.
    Ingick garaget i huset eller är det nått som ni byggt själva? om det ingick så är det väl den som ni köpte huvudentreprenaden av ni ska på egentligen.

Om du spacklar HELA garage golvet med 15mm spackel så går det åt ca 1000kg
    15mm*1,7(kg/kvm och mm) *40
    Tycker att du borde klara dig med ca hälften, om inte brunnen är absolut högsta punkten, men det är iaf ca 500kg = ca 3-6000:- i material

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Oct 2009

Hej nino och tack för ditt svar!

Jag tycker väl egentligen att både vår KA och inte minst besiktningsmannen borde ha upptäckt detta från början så hade det troligtvis varit lättare att få detta åtgärdat från början. Vet ej om man kan ställa KA till svars för dålig/ bristfällig inspektion?

Personligen tycker jag det är grundentreprenören som borde vara ansvarig till fullo för ett dåligt utfört arbete. Viss differens kan jag tycka är rimlig men inte 1,5-2,0 cm så att vatten direkt söker sig utåt väggarna. Hade det inte varit inplastat hade vi ju haft fuktskador så det stod härliga till!

Har ingen brunn utan önskar bara ett litet fall mot mitten och sedan utåt mot garageporten.

Mvh

4.    länk #4
    TrollManns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Inloggad
    Jag har flytspacklat mitt garagegolv själv, 32kvm och spacklat fall mot en brunn. Det gick på ca 7000 kr för bara spacklet. Körde med LIP spackel och resultatet blev riktigt bra. Men tänk då på att du först skall bygga 1-2 cm för att få det plant, sen skall du bygga fall. Det går åt mycket spackel och det tar tid att blanda allt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson