Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Casco Proflex

Hejsan

Har skickat nedanstående frågor till Casco, men tänkte att jag ställer dom här också. Om inte annat kanske jag kan återkomma med svar själv vad det lider. Men tar gärna info och erfarenheter från er som har.

Hej

Ska lägga ett nåtat teakgolv med Casco Proflex. Hur snart efter läggningen kan jag nåta golvet? Nåtmassan är liksom Proflexen MS-polymer-baserad. Teak-ribben är 95x12mm och nåten 6mm bred. Underlaget är Litokols tätskiktsfolie.

Kan man använda proflex att limma mot en pvc-matta? Behöver man primer?

Mvh Thomas

2.    länk #2
    thomasxs avatar

Har inte fått något svar från casco heller.

3.    länk #3
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Proflex är det lim?
    Du ska limma teakribbor på tätskiktsfolie på golv?
    enl produktbladet ska det gå 48h innan slipning eller efterbehandling, så det bör väl vara tiden som ska gå innan nåtning.

Jag kan inget om teak, men är det i ett duschutrymme så kan det väl hända att det blir fuktigt under? eller håller det tätt med nåtning? limmet klarar max 65%RF

Funkar det med med limmet och folien?
    Jag tycker att det bör gå att limma mot en PVCmatta, man lägger ju matta på matta ibland

4.    länk #4
    ninos avatar

hur har det gått med golvet? fått dit det än?
    bilder!

5.    länk #5
    thomasxs avatar

Det har gått bra med golvet, själva golvet är klart, slipat och oljat, dock återstår golvlisterna.

Proflex är ett ms-polymerlim, liksom de limmer man använder när man lägger teak-däck, därför valde jag det. 65% gäller för härdningen, antar jag. Även nåtmassan är ms-polymer. Det nåtade teak-golvet blir i sig helt vattentätt och tål en hel del rörelser om det skulle behövas, det är varmt och skönt att gå på, blir inte halt när det är blött och spricker inte om man tappar en glasflaska, hammare eller annat på det. Typ tusen gånger bättre än klinker

Jag la dock klinker i duschen, men då med epoxybaserad fix och fog.

Får försöka komma ihåg att ta någon bild på golvet och ladda upp, fast jag kanske väntar till golvlisterna är klara också

6.    länk #6
    ninos avatar

hur går det med golvet? bilder?

7.    länk #7
    thomasxs avatar

Golvet är klart, men listerna kvarstår fortfarande av olika orsaker. Infogar en detaljbild nedan tagen under arbetet på det ännu icke monterade brunnslocket. Tog några bilder då men av nån anledning blev alla suddiga utom denna. Får väl ta några nya bilder kanske.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC01143.jpg
Visningar:	8
Storlek:	100.1 KB
ID:	60021  

Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

8.    länk #8
    ninos avatar

lägger man golvet med springor, trycker i nåt, slipar och oljar?
    eller är plankorna V fasade?

Så riktigt bra ut, men vill ju ser mer bilder

9.    länk #9
    thomasxs avatar

Ja,antingen lägger man med distans mellan tiljorna, eller så har man falsar i tiljorna och lägger dem mot varandra. Jag har lagt med distans, det går åt lite mer nåt då eftersom nåten då fyller hela vägen ner till undergolvet. Sen nåtar man, sen slipar man. Viktigt att använda teak-primer före limning och nåtning.
    Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

10.    länk #10
    ninos avatar

du har inga kort tagna när du höll på?

11.    länk #11
    thomasxs avatar

Här är en från tillpassningen av tiljorna.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00860.jpg
Visningar:	9
Storlek:	108.2 KB
ID:	60122  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42