Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: jönköping

Parkett, Foam, 12mm spån (1200x2500) på betonggolv

Hej,

Jag bor i en 1-plans villa med källare och har nu rivit väggen mellan vardagsrum och kök. Just nu har jag lagt ut spånskivor som är 1200x2500mm över hela golvet med ca 5mm glipa och tejpat skarvarna just för att jämna ut de få ojämnheter som finns. När jag la ut alla spånskivor så märkte jag att spånskivorna ligger ojämt höjdmässigt på vissa ställen. Jag fick rådet av en byggare att göra på detta vis om jag inte ville flytspackla hela golvet, men min fråga är om detta kommer jämna ut sig med tiden och om ekparkett (kährs 14mm) kommer rätta till höjdskillnader som finns idag. För att förtydliga ska jag inte lägga golvet i källaren utan på "övervåningen"

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: jönköping

Bör nämna att den totala golvytan ligger på 47m2, och att det felar ca4mm som mest mellan skarvarna på 2st ställen på spånskivorn

3.    länk #3
    emilms avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: stockholm

Hmm, min högst amatörmässiga känsla säger att 5mm är lite mycket.
    Ligger spånskivorna flytande eller är de skruvade i underlaget?
    Är det betong under?
    Senast redigerad av emilm 2012-01-12 21:32 Anledning: felstavning

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42