Junior medlem
Medlem: Oct 2010
Län: Västra Götaland
Tapetsera - ta bort lister?
Hantverkare tog inte bort lister - tapeter lades några mm över dessa.
Lister av plast som kan tas bort/lossas och sätts tillbaka med ett enkelt handgrepp.
Därefter lades ngn slags fogmassa på lisen/tapeten.
När denna massa torkade släppte tapeten delvis.
Kan det vara hantverksmässigt utfört?
Kanske annorlunda om det var spikade trälister?
Men inte ens när man skulle lägga parkettgolv (=lister tas bort) och tapetetsera om ett helt rum
lades tapeten under liste - den gick några mm över listkanten.
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Värmland
Många hantverkare föredrar att göra så, de hävdar av nån anledning att det är snyggare. Enligt min personliga uppfattning är det mer för att de dels vill spara arbete med att slippa ta bort och sätta tillbaka listerna, dels vill visa hur duktiga de är på att skära perfekt rakt med sin lilla kniv. Jag hålelr inte med dem.
Vår snälla snickare sätter alla lister med bara ett par spikar som sticker ut en centimeter så att vi lätt kan lossa listerna, måla/tapetsera och sedan själva sätta tillbaka de perfekt tillsågade listerna med några enkla handgrepp.
Forumgud
Medlem: Aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22
Att låta tapeten gå några mm ut på listen uppfattar väl också jag som normalt och snyggt...om det är ett äldre hus med trälister. Men på en plastlist som dessutom är löstagbar? Fäster tapeten överhuvud taget bra på sådana? (Nej, det låter ju som att den inte gjorde det.) Håller med om att det inte verkar riktigt gjort.
Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.