Nimajneb skrev:
Om man läser artiklar typ denna [länk] så är det lätt att avstå från heltäckningsmattor.
Eller så kan man läsa den och dra slutsatsen att man lätt avstår från billiga syntetmattor. Naturmaterial rekommenderas däremot...

Husowner3 skrev:
Spännande, låt oss veta hur den verkar! Vad fick du för m2 pris? Jag har inte kommit till skott än (fick en vattenskada som kom emellan).
Strax under 400 kr/kvm. Har inte beställt den ännu, sambon ska ringa och förhandla om priset imorgon. :)

emmanicke skrev:
Eller så kan man läsa den och dra slutsatsen att man lätt avstår från billiga syntetmattor. Naturmaterial rekommenderas däremot...
Då får du nog läsa igen med ett öppet mindset.
Problemet med mattor generellt är att undersidan med div bindningsmedel inte är helt ok, vad jag har sett så testas dom för vanligt bruk, Mao att man går på dom men att krypa runt är ingen höjdare.
Normalt sett är syntet bättre än ull då det sistnämnda drar år sig mer kvalster och mal samt är svåra att tvätta.

Mao så är inte en ny matta så farlig men efter att man använt den ett tag så drar man in all möjligt mög i den.

Mitt råd är att satsa på vanliga lösa mjuka mattor som man enkelt kan byta eller tvätta.

Nimajneb skrev:
Då får du nog läsa igen med ett öppet mindset.
Problemet med mattor generellt är att undersidan med div bindningsmedel inte är helt ok, vad jag har sett så testas dom för vanligt bruk, Mao att man går på dom men att krypa runt är ingen höjdare.
Normalt sett är syntet bättre än ull då det sistnämnda drar år sig mer kvalster och mal samt är svåra att tvätta.

Mao så är inte en ny matta så farlig men efter att man använt den ett tag så drar man in all möjligt mög i den.

Mitt råd är att satsa på vanliga lösa mjuka mattor som man enkelt kan byta eller tvätta.
Det är självklart smartare med lösa mattor vad gäller rengöring, men inte lika lyxigt och snyggt. Jag fullkomligt älskar heltäckningsmattor och tycker de gör underverk för inredningen, är tysta, varma, mysiga. Vi gillar att kolla på tv, vila, busa och träna på golvet så för oss blir heltäckningsmatta kanon.

Vad gäller bindemedel har jag förstått att det inte är så vanligt längre, det är väl vanligare med t.ex. "actionback"-baksida, dvs en väv av polypropylen (plast)?

Mal, är det ett verkligen ett realistiskt problem med ullmattor?! I såna fall blir nog inte min matta långvarig. :D Men jag är beredd att chansa, ingen kommer ihåg en fegis. ;)

Någon som vet om det fins någon typ av mattbranch som vet lite mer om själva innehållet i mattan.
Vi renoverar och har ett loft där vi skulle vilja ha någon typ av heltäckningsmatta. Ev. någon form av nålfiltsmatta, mycket för att få en ljuddämpning i golvet.
Jag är jättekänslig mot kemikalier så förhoppningen om att hitta en matta jag klarar är inte stor men försöker man inte så hittar man aldrig nya material. ;)

Den säljande butiken skall kunna (skyldiga) få fram det du letar efter.

Önsketänkande......
den vanliga mattbutiken har inte den kompetensen, tyvärr.

Det finns ju mattor och så finns det mattor. Vill man ha bra och lätt tvättade mattor vänder man sig till försäljare som riktar sig till hotell branschen. Dessa mattor är ju rätt dyra för att inte säga väldigt dyra, men då lär de oxå vara bra.

Vart vänder man sig om man vill veta innehåll i mattorna? Kemikalier som flammskyddsmedel och annat mys som finns i mattorna.....

Som jag skrev tidigare... butiken. Har dom inte informationen själva så får dom söka bakåt i ledet. Jag har för mig att det finns både tyska och amerikanska testmetoder. Ett av problemen är att varje batch kan skilja sig åt så testprotokollet behöver nog vara från resp batch.

Jag lyfter den här tråden för att höra om ni hittade några mattor ni är nöjda med?
Jag skall själv lägga en heltäckningsmatta på mitt sovloft och vill gärna ha en som inte läcker massa läskiga ämnen, men den skall ändå vara mjuk och skön (typ "tuftad") men utan för hög lugg för att inte samla onödigt mycket damm och kvalster (räknar inte med några problem med barnspyor :) ).
Jag kan tänka mig en lösning där jag t ex fäster mattan med kardborreband eller dylikt för att kunna ta loss och tvätta den (men det är inte helt nödvändigt).

Eftersom ytan på loftet är begränsad så är priset på mattan inte avgörande.

Satsuki
Hittade detta på en amerikanska hemsida (bonded carpet cushion är en tunn matta av hoppressade skumbitar som man tydligen ofta lägger under heltäckningsmattor i USA)....

Carpets are not usually treated with flame retardants as there is no standard that we are aware of that would require carpets to contain these chemicals. However, bonded polyurethane carpet cushion, which is over 85% of carpet cushion currently produced in the United States, usually contains flame retardants. This cushion is made from the same flame retardant foam that is used in furniture. One solution to avoid flame retardants is to use a natural wool, natural rubber, fiber or felt pad under carpeting rather than bonded foam carpet cushion.

http://greensciencepolicy.org/faq/ , dock är detta en amerikansk miljöorganisation, inte ett regeringsorgan, så man får bedömma själv om man vill tro på det eller ej....

Du kan också hitta lite info här http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/miljovanlig-matta/

Enklaste lösningen är väl dock att leta upp en matta du gillar, och sedan kolla innehållsförteckningen/produktbeskrivningen. Om man behandlat med något flamskyddsmedel finns det här, bara att gå igenom och kolla. Alternativt be försäljaren ta reda på det (fast jag skulle lita mer på mig själv i detta fallet, men det är jag det :) )

Redigerat:
Jag la in IKEAheltäckningsmattor i barnens rum för 30 år sedan och slet ut dem 10 år senare - inte för att de var slut utan för att det låg snygg parkett under och barnen fick egna knutna mattor (jag jobbar med mattrenoveringar). På den tiden valde jag syntetiska heltäckningsmattor som inte var alltför mjuka för att lätt kunna hålla rent. Det funkade mycket bra. Idag är vi mer medvetna om produkter för barn. Har någon varit i kontakt med IKEA - de brukar vara tillmötesgående när det gäller uppgifter som kan gälla många köpare?

Själv skulle jag vara tveksam till helullsmatta då man kan misstänka att den är ohyrepreparerad på något sätt. Dessutom bör inte mattan vara alltför lurvig (legobitar är ju minimala idag) för att underlätta städningen. Lägger jag in heltäck i vuxenutrymme skulle jag välja heltäcksull av hög kvalitet och som håller i många år.

Tråden är gammal - vad valde TS till slut?

H Husowner3 skrev:
Hej!

Bakgrund:
Vi ska inreda ett barnrum (sov&lek) till våra småttingar(1 & 3 år). Vi hade tänkt lägga in en heltäckningsmatta men kom att tänka på risker med flamskyddsmedel och andra kemikalier.

Frågor:
Finns någon märkning man ska titta efter?
Är det bara helt förkastligt eller är det helt säkert med moderna heltäckningsmattor?

Reflektion
Jag antar att det eventuella problemet gäller alla mattor. Vi har idag en lekmatta från IKEA (syntet) och andra mattor (både ylle & syntet mattor). Det finns ju "stränga" regler för leksakerna PÅ mattan men vad gäller för flera m2 matta?

/H3
Hej. Ett bra alternativ är heltäckningsplattor typ tessera mm. Limmas med tejplim vilket innebär att man enkelt kan dra bort en platta som har blivit så ”fläckig” att den inte går att göra ren och ersätta med en ny om man köper några extra att ha i reserv. Ersätta en förstörd platta med en ny klarar en normalhändig person att göra. Vad gäller plattornas egenskaper och kemiska ”ingredienser” kan tillverkaren svara på

yonna yonna skrev:
Jag la in IKEAheltäckningsmattor i barnens rum för 30 år sedan och slet ut dem 10 år senare - inte för att de var slut utan för att det låg snygg parkett under och barnen fick egna knutna mattor (jag jobbar med mattrenoveringar). På den tiden valde jag syntetiska heltäckningsmattor som inte var alltför mjuka för att lätt kunna hålla rent. Det funkade mycket bra. Idag är vi mer medvetna om produkter för barn. Har någon varit i kontakt med IKEA - de brukar vara tillmötesgående när det gäller uppgifter som kan gälla många köpare?

Själv skulle jag vara tveksam till helullsmatta då man kan misstänka att den är ohyrepreparerad på något sätt. Dessutom bör inte mattan vara alltför lurvig (legobitar är ju minimala idag) för att underlätta städningen. Lägger jag in heltäck i vuxenutrymme skulle jag välja heltäcksull av hög kvalitet och som håller i många år.

Tråden är gammal - vad valde TS till slut?
😀 hade inte glasögonen. Missade att tråden var antik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.