Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad

Ska klinka källare, måste jag flytspackla?

Som rubriken. Idag är det betong golv som jag slipat bort färg på så det är ordentligt med jack och gropar. Golvet är allt annat än helt flackt. Jag hade föreställt mig att klinkersfixet skulle kompensera för ojämnheterna, men nu säger en kakelsäljare att det måste flytas först.

Vad säger ni, går det inte lägga klinker som är 30 x 30 på ett ojämnt golv?

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

flytter du inte går det åt mer fix.
    helst ska man ju ha så slätt som möjligt

3.    länk #3
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Du säger att "golvet är allt annat än flackt", under sådana omständigheter skulle jag inte tveka en sekund att flyta. Du kommer annars att få ett helsike med fogsprång och sneda plattor.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33
    Län: Stockholm

Håller med föregående talare - Desto bättre underlag desto bättre resultat.
    Det är relativt enkelt att flytspackla golv - Och i ditt fall så räcker det säkert med 2-3mm som man enklast får genom att stryka av med en tandspackel.
    Ta gärna liiite mer vatten än vad som står på säcken, sen är det bar att börja i ett hörn och dra av eftersom.
    Drog av ett kök och en hall inför klnker nyligen och måste säga att det gick ohyggligt bra för att vara första gången. Har du ett mindre rum att börja i för att "värma upp" så är ju det ett alternativ.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: May 2011
    Län: Södermanland

Jag brukar alltid flytspackla för att helt eliminera ev problem och säkert veta att ytan är jämn för att få ett bra resultat på sättningen av klinkern.
    Ett billigt sätt att få ett perfect resultat.

6.    länk #6
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Ni har säkert rätt allesammans. Källarprojektet var liksom inte inplanerat just nu, varken i tid eller pengar, så jag hade en förhoppning om att slippa vissa utgifter. Det är trotsallt en källare och det måste inte vara perfekt. Men jag vill såklart heller inte behöva ångra mig.

Jag tänkte återanvända en lite äldre brunn som fanns i det aktuella rummet. Plast, märke okänt. Nu har jag lagt den så att den livar med golvet i området kring brunnen. Om jag ska flyta, behöver jag då liva brunnen med den tänkta nivån? Blir bökigt att räkna fram var högsta punkten är utan laser antar jag...

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Västra Götalandslän

Om du ska ha kvar brunnen, ska du inte behålla fallet då?

8.    länk #8
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Jag var otydlig. Jag har alltså flyttat på brunnen så där finns inget fall och jag bryr mig inte om att ordna det heller. brunnen ska bara ta emot vattnet från tvättmaskin och vask.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Utan å vara tjatig, om du säljer huset kommer du inte få problem då med golvbrunnen. Det låter ju inte som om det är "fackmannamässigt" utfört?

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms Län

Går och går. Det går säkert men jag tror inte att det är enkelt att få det "bra" utan att flyta golvet.

Du måste ju fylla ut hack och hål med något. Om du gör det med flytspackel eller med fixmassa är upp till dig men jag TROR inte att det blir speciellt (om än något) dyrare att fylla med flytspackel än med fix.

Personligen håller jag med majoriteten här flyt golvet och lägg klinker på en jämn och fin yta istället för på ett månlandskap;-)

11.    länk #11
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Hade flytspackla golvet alla dagar i veckan, resultatet kommer att bli bättre och det kommer att vara lättare att lägga klinkersen.
    Sedan är det väl klart att man kan skippa fallet till brunnen, men frågan är om det är speciellt smart att göra det.

12.    länk #12
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Ok, övertygad. Det blir flytning.

Får fundera på det där med brunnen. Problem vid försäljning är jag inte så oroad över. Det är som sagt en källare och talar jag om att det inte är fall så har jag ju informerat. I badrummet som var i källaren fanns inget fall. Jo det fanns det kom jag på: åt fel håll. Om vatten hamnade på golvet så rann det och bildade en sjö under handfatet.

Tänker ni att det räcker med lokalt fall eller i hela rummet? Sätter jag isf brunnen i nivå med dagens golv och sen flyter så det faller lite lätt mot den?

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms Län

Hur fallet ska vara beror, enligt mig, på vad du ska använda rummet till. Jag kommer att ha ett kraftigare lokalt fall runt brunnarna i tvättstuga, dusch och bastu. Resten av nämnda rum kommer att ha ett litet fall mot brunnen.

14.    länk #14
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Det är ett pannrum vi pratar om som också ska fungera som tvättstuga. Dvs vatten från tvättmaskin och vask som jag låter gå rakt ner i brunnen.

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

Är plattan isolerad?

Om inte så måste du ha ett flytspackel som tål fukt och och sådan flytspackel är inte billig!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson