Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Västa götalands län

Flytspackel från Biltema stelnar inte

Hej!

Pga tidbrist slutade det igår med att jag köpte en säck flytspackel på Biltema, istället för ett "känt" märke. Väl hemma blandades den enl. instruktionen och hälldes ut på mitt nyprimade (1h torktid) betonggolv, för att jämna ut en liten ojämnhet. Det stog att efter 3h skulle det vara gångbart, och efter 12h kunde man lägga klinker. Imorse, 9h efter flytspacklingen hade det fortfarande inte torkat mer än i kanterna. I övrigt var det mycket blött. Bifogar en bild.

Vad kan gått fel? Måste man röra hela tiden i hinken, så man inte materialet i spacklet sjunker i hinken?

Förslag på vad jag gör nu? Skall skall kolla när jag kommer hem i em hur det ser ut. Men, om det inte härdar som det skall, har ni något förslag på hur jag får bort det?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0095_s.jpg
Visningar:	36
Storlek:	88.4 KB
ID:	53374  

2.    länk #2
    parpers avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Uppsala

Kolla på förpackningen när det var tillverkat. Kommer inte ihåg hållbarheten men har för mig om det är över ett år sedan så kan det ta längre tid innan det stelnar(om det gör det). Flytspackel åldras.
    Skrapabort det som är löst och fixa nytt spackel.
    /P

3.    länk #3

Tack, skall kolla igen om jag hittar ett datum. Såg inget igår när jag tittade snabbt. Det stämmer att det står 1 års hållbarhet.

4.    länk #4
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

det finns oftast ett nr på säcken, från det nr går det att få reda på när den är tillverkad inte säkert att det står i klar text

1138 kan betyda 2011 vecka 38 tex

vad har du för temp där du spacklade?
    vilken temp hade plattan?
    hade du rätt mängd vatten? (vissa rostfri litermått har en markering några mm under kanten där 1 liter är fyller man dom till kanten så blir det för mycket)

5.    länk #5
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Är det kallt eller är luftfuktigheten väldigt hög? I alla fall färg brukar torka dåligt då.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Ser ju ut att va inomhus och i v götaland, kan knappast har varit så kallt att det inte stelnar. Nåt liknande har aldrig hänt mej.
    För mycket vatten är min gissning antingen blandat fel eller för hög luftfuktighet, annars är det nåt fel på spacklet tror jag.

7.    länk #7

1138 kan betyda 2011 vecka 38 tex
    På påsen står
    LITOLIV 1-15
    120111 0395 T

8.    länk #8

Fortfarande inte stelnat, så nu har jag tagit bort så mycket som möjligt med murarsleven. Jag är orolig över att det jag inte får upp ställer till det när jag vill lägga på ett nytt lager.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	golv.jpg
Visningar:	29
Storlek:	99.6 KB
ID:	53405  

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Kul kul ...
    Här sitter jag med två säckar Biltema-flyt som jag tänkte hälla ut idag eller imorgon, typ.

Jag har förvisso Litoliv S40, inte 1-15 ...

Märkningen på mina påsar är förövrigt B 0707 B 0299 T
    , om det är någon som känner sig hjälp av denna info. Verkar inte finnas något datum i mina siffror iaf.
    Den som vet mest, gissar minst.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län
    Inloggad
    Det vore jätterbra om ts klargör om han har blandat enligt beskrivningen, så man vet om det finns risk för att det var handhavandefel eller om an ska vara försiktig med biltemas produkter.

11.    länk #11
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Hej!

Pga tidbrist slutade det igår med att jag köpte en säck flytspackel på Biltema, istället för ett "känt" märke. Väl hemma blandades den enl. instruktionen och hälldes ut på mitt nyprimade (1h torktid) betonggolv,...<klipp>
    Så skriver TS i första inlägget.
    Den som vet mest, gissar minst.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län
    Inloggad
    O ibland kollar man en extra gång o inser att det där 1-liters måttet egentligen var på 1,2liter. Var bara ute efter ett klargörande från ts, alltså att han bombsäkert har använt rätt mängd vatten samt rört om smeten på ett bra sätt, I en del av förstainlägget som du inte citerar verkar det som att ts är osäker på om han har gjort på rätt sätt vid omrörning.

13.    länk #13
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Har använt Biltemas flytspackel i pannrummet och det funkade kanon. Tror nog att det är förmycket vatten i blandningen.
    Hur har du blandat det?

14.    länk #14

Har nu kontrollmätt mitt litermått, eller snarare vägt. När litermåttet säger 1L väger vattnet 1.040g, så det är 4% mer än beräknat.

Enl. påsen skall det vara 5,2 - 5,5 liter vatten. Jag tog 5,4. Med min felmarginal kan det blivit 5,6 liter. Blandade väl med borrmaskin+omrörare en bra stund, kanske 1 minut, till en fin jämn smet. Väntade kanske 3 minuter, och körde sedan igen med vispen innan jag hällde ut spacklet.

Det som kan vara orsaken (förutom vatenmängden) var att det satt en klump kvar på insidan av hinken som jag inte lyckades blanda in. Jag upptäckte den när jag hällt ut spacklet. Klumpen var ca 5x4x2cm. Inte speciellt stor tyckte jag, men det kanske kan vara den lilla mängd spackel om inte löstes upp som ställt till det?

15.    länk #15

I en del av förstainlägget som du inte citerar verkar det som att ts är osäker på om han har gjort på rätt sätt vid omrörning.
    Ja, det jag funderade över var om partiklarna i spacklet sjunker i den färdigmixade "smeten", så man måste röra upp den imellanåt, för att undvika att det första man häller ut innehåller mest vatten.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson