43 092 läst ·
25 svar
43k läst
25 svar
Flytspackel från Biltema stelnar inte
Jag är ingen expert men det låter lite kort tid med 1 minuts blandning, men jag var ju inte där o såg resultatet, googlade lite o kom till denna sidan:
http://www.kakelplatta.se/flytspackel.php
"Temperaturen i den färdiga massan bör vara > 15°C. Fiberflytspacklet blandas med borr och visp i 2-3 minuter tills massan är homogen och klumpfri.
Färdigblandad massa skall användas inom 20 min.
Rekommenderad vattenmängd är det som står på säcken, varken mer eller mindre. För mycket vatten reducerar massans fasthet, förorsakar separation och ger en ojämnare och fulare yta."
http://www.kakelplatta.se/flytspackel.php
"Temperaturen i den färdiga massan bör vara > 15°C. Fiberflytspacklet blandas med borr och visp i 2-3 minuter tills massan är homogen och klumpfri.
Färdigblandad massa skall användas inom 20 min.
Rekommenderad vattenmängd är det som står på säcken, varken mer eller mindre. För mycket vatten reducerar massans fasthet, förorsakar separation och ger en ojämnare och fulare yta."
Jag kollade inte tiden jag blandade, men det var inte några 3 minuter, så jag blandade kanske för kort tid. Massan var jämn och slät, förutom min klump på sidan av hinken. Jag kollade inte heller tempen på det blandade spasklet, men det måste varit över 15 grader. Spacklet (20kg) var rumstemp, och vattnet (~5L) var kallvatten. Så mixen borde blivit över 15 grader.
Idag ser det bättre ut. Det som blev kvar efter att jag skrapat bort allt löst ser ut att ha torkat, förutom ett litet område i mitten. Frågan är bara om det som blir kvar kan ställa till det när jag lägger ett nytt lager flytspackel. Jag har läst att jag skall prima innan jag fortsätter med nytt skikt spackel.
Idag ser det bättre ut. Det som blev kvar efter att jag skrapat bort allt löst ser ut att ha torkat, förutom ett litet område i mitten. Frågan är bara om det som blir kvar kan ställa till det när jag lägger ett nytt lager flytspackel. Jag har läst att jag skall prima innan jag fortsätter med nytt skikt spackel.
Jag kan inte tänka mig att det är några problem med endast 1 minut blandning, så fort man fått en jämn och fin smet så är ju den kemiska processen igång i hela blandningen.
Det är nog bra att röra en sista gång innan man använder spacklet.
Jag tvivlar på att en professionell plattsättare rör 3-4 minuter i varje hink när han ska flyta, säg 5 hinkar, då har det ju börjat stelna i första hinken medan han rör den sista.
Jag var med en gång med ett proffs, och minns inte riktigt hur många hinkar det var vi flöt, men säg att det var 3-5 typ, inte rörde han mer än ungefär en minut eller kanske aningens längre vid första vispningen. Sen en slutlig vispning innan hinken hälldes ut.
Det är nog bra att röra en sista gång innan man använder spacklet.
Jag tvivlar på att en professionell plattsättare rör 3-4 minuter i varje hink när han ska flyta, säg 5 hinkar, då har det ju börjat stelna i första hinken medan han rör den sista.
Jag var med en gång med ett proffs, och minns inte riktigt hur många hinkar det var vi flöt, men säg att det var 3-5 typ, inte rörde han mer än ungefär en minut eller kanske aningens längre vid första vispningen. Sen en slutlig vispning innan hinken hälldes ut.
Utan att egentligen veta så säger min magkänsla att du bör låta det torka ordentligt innan du lägger på ett nytt lager primer.fredrik.n skrev:Idag ser det bättre ut. Det som blev kvar efter att jag skrapat bort allt löst ser ut att ha torkat, förutom ett litet område i mitten. Frågan är bara om det som blir kvar kan ställa till det när jag lägger ett nytt lager flytspackel. Jag har läst att jag skall prima innan jag fortsätter med nytt skikt spackel.
Annars har du stängt in fukt mellan två lager primer, primern är kanske inte diffusionstät, men den saktar säkert ner uttorkningen i vilket fall.
Sätt igång bilens kupévärmare över ytan nu.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag tycket det låter som ett produktfel, har inte spacklet brunnit klart nu så kommer det aldrig att göra det.
Avfuktare m.m kommer bara göra att det ser torrt ut på ytan men spacklet blir inte som det var tänkt, det är ju inte så att hälften blir bra och hälften dåligt, snarare är allt halvkasst.
Ett färdigt flytspackel skall bli stenhårt.
Jag hade reklamerat hos biltema, det låter ju som du blandat rätt.
Avfuktare m.m kommer bara göra att det ser torrt ut på ytan men spacklet blir inte som det var tänkt, det är ju inte så att hälften blir bra och hälften dåligt, snarare är allt halvkasst.
Ett färdigt flytspackel skall bli stenhårt.
Jag hade reklamerat hos biltema, det låter ju som du blandat rätt.
Nu har jag flutit med S40.
Det verkar fungera som det ska. Det har inte härdat än, men det verkar vara på god väg.
Men jag höll på att ställa till det.
I Biltemas informationsblad står det 6-6,5 liter vatten.
På säcken står det 4,8 liter ... :O
Lite mer noggrann titt gav vid handen att biltemas informationsblad handlade om 25kg-säckar, men de man köper är på 20kg.
Så det kan ju vara något att se upp med, för alla som nu läser detta.
Det verkar fungera som det ska. Det har inte härdat än, men det verkar vara på god väg.
Men jag höll på att ställa till det.
I Biltemas informationsblad står det 6-6,5 liter vatten.
På säcken står det 4,8 liter ... :O
Lite mer noggrann titt gav vid handen att biltemas informationsblad handlade om 25kg-säckar, men de man köper är på 20kg.
Så det kan ju vara något att se upp med, för alla som nu läser detta.
Hantverkare har vart hemma och flytspacklat två gånger i badrummet nu. Första gick bra men andra gången så har det inte stelnat riktigt runt brunnen.
Brunnen är en Blücher duschränna i metall. Under brinntiden så har takfönstret vart öppet hela dagen + natten...
Läser man i ovan nämnda länk så står det:
Kan detta ha påverkat att det inte riktigt har torkat?
Känns som att det är enbart på ytan som det är fuktigt. Dock hade de spillt lite i rännan och det hade inte stelnat öht.
Vill minnas att de använt Hornbach's flytspackel.
Brunnen är en Blücher duschränna i metall. Under brinntiden så har takfönstret vart öppet hela dagen + natten...
Läser man i ovan nämnda länk så står det:
De flytspacklade kl16 i fredags, så det blev kallare över kvällen för att sjunka ned till 5C på natten.Golv- och rumstemperaturen skall vara mellan +10°C och +25°C när spackelmassan läggs. Nedre gräns för temperaturen i underlaget är + 8°C. Drag, från avlopp och rörgenomföringar, bristande tilltäckning av dörröppningar osv kan också ändra avbindningsegenskaperna för spackelmassan och påverka slutkvaliteten.
Kan detta ha påverkat att det inte riktigt har torkat?
Känns som att det är enbart på ytan som det är fuktigt. Dock hade de spillt lite i rännan och det hade inte stelnat öht.
Vill minnas att de använt Hornbach's flytspackel.
Så här är det ju också med värmen i golvet. Låt säga att golvet håller 20 grader och då tar 3 timmar att torka.
Håller det istället 15 grader så tar det 6 timmar. Håller det 10 grader så tar det 18 timmar. osv
Primern gör inte bara att det fäster bättre, utan gör även att torkning tar något längre tid, ibland markant ibland inte.
Håller det istället 15 grader så tar det 6 timmar. Håller det 10 grader så tar det 18 timmar. osv
Primern gör inte bara att det fäster bättre, utan gör även att torkning tar något längre tid, ibland markant ibland inte.
Reklamera flytet till Biltema.
Jag fogade klinkern i garaget med Biltemas tvåkomponents epoxifog och den stelande aldrig. Jag anmälde det till Biltema och dom tog det på största allvar. Jag fick prata med en ansvarig på HK för produkten och en reklamation skrevs med batchnummer och sånt. Jag skulle antagligen minst ha fått tillbaka pengarna om jag hade orkat...... Efter några dagar penslade jag upp fogen med en annan epoxihärdare jag hade och det smällde till direkt så det var garanterat fel på härdaren.
Jag fogade klinkern i garaget med Biltemas tvåkomponents epoxifog och den stelande aldrig. Jag anmälde det till Biltema och dom tog det på största allvar. Jag fick prata med en ansvarig på HK för produkten och en reklamation skrevs med batchnummer och sånt. Jag skulle antagligen minst ha fått tillbaka pengarna om jag hade orkat...... Efter några dagar penslade jag upp fogen med en annan epoxihärdare jag hade och det smällde till direkt så det var garanterat fel på härdaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden