Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län
    Inloggad
    Jag är ingen expert men det låter lite kort tid med 1 minuts blandning, men jag var ju inte där o såg resultatet, googlade lite o kom till denna sidan:

http://www.kakelplatta.se/flytspackel.php

"Temperaturen i den färdiga massan bör vara > 15°C. Fiberflytspacklet blandas med borr och visp i 2-3 minuter tills massan är homogen och klumpfri.
    Färdigblandad massa skall användas inom 20 min.
    Rekommenderad vattenmängd är det som står på säcken, varken mer eller mindre. För mycket vatten reducerar massans fasthet, förorsakar separation och ger en ojämnare och fulare yta."

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Västa götalands län

Jag kollade inte tiden jag blandade, men det var inte några 3 minuter, så jag blandade kanske för kort tid. Massan var jämn och slät, förutom min klump på sidan av hinken. Jag kollade inte heller tempen på det blandade spasklet, men det måste varit över 15 grader. Spacklet (20kg) var rumstemp, och vattnet (~5L) var kallvatten. Så mixen borde blivit över 15 grader.

Idag ser det bättre ut. Det som blev kvar efter att jag skrapat bort allt löst ser ut att ha torkat, förutom ett litet område i mitten. Frågan är bara om det som blir kvar kan ställa till det när jag lägger ett nytt lager flytspackel. Jag har läst att jag skall prima innan jag fortsätter med nytt skikt spackel.

3.    länk #18
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag kan inte tänka mig att det är några problem med endast 1 minut blandning, så fort man fått en jämn och fin smet så är ju den kemiska processen igång i hela blandningen.
    Det är nog bra att röra en sista gång innan man använder spacklet.

Jag tvivlar på att en professionell plattsättare rör 3-4 minuter i varje hink när han ska flyta, säg 5 hinkar, då har det ju börjat stelna i första hinken medan han rör den sista.
    Jag var med en gång med ett proffs, och minns inte riktigt hur många hinkar det var vi flöt, men säg att det var 3-5 typ, inte rörde han mer än ungefär en minut eller kanske aningens längre vid första vispningen. Sen en slutlig vispning innan hinken hälldes ut.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #19
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Idag ser det bättre ut. Det som blev kvar efter att jag skrapat bort allt löst ser ut att ha torkat, förutom ett litet område i mitten. Frågan är bara om det som blir kvar kan ställa till det när jag lägger ett nytt lager flytspackel. Jag har läst att jag skall prima innan jag fortsätter med nytt skikt spackel.
    Utan att egentligen veta så säger min magkänsla att du bör låta det torka ordentligt innan du lägger på ett nytt lager primer.
    Annars har du stängt in fukt mellan två lager primer, primern är kanske inte diffusionstät, men den saktar säkert ner uttorkningen i vilket fall.

Sätt igång bilens kupévärmare över ytan nu.

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Västa götalands län

Sätt igång bilens kupévärmare över ytan nu.
    Jag ställer in avfuktaren! Bra tips!

/F

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Jag tycket det låter som ett produktfel, har inte spacklet brunnit klart nu så kommer det aldrig att göra det.
    Avfuktare m.m kommer bara göra att det ser torrt ut på ytan men spacklet blir inte som det var tänkt, det är ju inte så att hälften blir bra och hälften dåligt, snarare är allt halvkasst.
    Ett färdigt flytspackel skall bli stenhårt.

Jag hade reklamerat hos biltema, det låter ju som du blandat rätt.

7.    länk #22
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Ja det är nog viktigt att försäkra sig om att det som är kvar av spacklet sitter som "betong", innan man börjar bygga upp nytt igen. Annars blir det väl att bila bort det som är halvhårt lite försiktigt.

8.    länk #23
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Nu har jag flutit med S40.
    Det verkar fungera som det ska. Det har inte härdat än, men det verkar vara på god väg.

Men jag höll på att ställa till det.
    I Biltemas informationsblad står det 6-6,5 liter vatten.
    På säcken står det 4,8 liter ...

Lite mer noggrann titt gav vid handen att biltemas informationsblad handlade om 25kg-säckar, men de man köper är på 20kg.

Så det kan ju vara något att se upp med, för alla som nu läser detta.

9.    länk #24
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Hantverkare har vart hemma och flytspacklat två gånger i badrummet nu. Första gick bra men andra gången så har det inte stelnat riktigt runt brunnen.

Brunnen är en Blücher duschränna i metall. Under brinntiden så har takfönstret vart öppet hela dagen + natten...
    Läser man i ovan nämnda länk så står det:
    Golv- och rumstemperaturen skall vara mellan +10°C och +25°C när spackelmassan läggs. Nedre gräns för temperaturen i underlaget är + 8°C. Drag, från avlopp och rörgenomföringar, bristande tilltäckning av dörröppningar osv kan också ändra avbindningsegenskaperna för spackelmassan och påverka slutkvaliteten.
    De flytspacklade kl16 i fredags, så det blev kallare över kvällen för att sjunka ned till 5C på natten.
    Kan detta ha påverkat att det inte riktigt har torkat?
    Känns som att det är enbart på ytan som det är fuktigt. Dock hade de spillt lite i rännan och det hade inte stelnat öht.
    Vill minnas att de använt Hornbach's flytspackel.
    Mvh//Janne

10.    länk #25
    Junior medlem Medlem: Mar 2011
    Län: Skåne

Så här är det ju också med värmen i golvet. Låt säga att golvet håller 20 grader och då tar 3 timmar att torka.

Håller det istället 15 grader så tar det 6 timmar. Håller det 10 grader så tar det 18 timmar. osv
    Primern gör inte bara att det fäster bättre, utan gör även att torkning tar något längre tid, ibland markant ibland inte.

11.    länk #26
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Västra götaland

Reklamera flytet till Biltema.

Jag fogade klinkern i garaget med Biltemas tvåkomponents epoxifog och den stelande aldrig. Jag anmälde det till Biltema och dom tog det på största allvar. Jag fick prata med en ansvarig på HK för produkten och en reklamation skrevs med batchnummer och sånt. Jag skulle antagligen minst ha fått tillbaka pengarna om jag hade orkat...... Efter några dagar penslade jag upp fogen med en annan epoxihärdare jag hade och det smällde till direkt så det var garanterat fel på härdaren.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson