Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Skåne

Komplettera ovanlig parkett

Hej!

Jag tänkte komplettera parkettgolvet i vardagsrummet med liknande golv i köket och en del av hallen.
    I vardagsrummet ligger en ovanlig "färdigparkett" med 8-stavar i bredd. Stavarna är cs 22mm breda och mellan 160 och 400 mm långa.

1. Har någon sett en liknande parkett till salu någonstans? (Jag bifogar en bild på parketten)

Om det inte går att hitta känns det som om det vore ett alternativ att lägga mosaikparkett med "tegelstensmönster".
    En bild på det:

(Jag har hittat en tysk site som har ett stort sortiment)

2. Tror ni att mosaikparketten skulle passa ihop med vår vardagsrumsparkett, bredden är på stavarna lika, men alla i mosaikparketten är alla stavar lika långa och i vår varierande längd?

3. Mosaikparketten är 8 mm tjock och vår är 14 mm tjock. Tror ni att den skillnaden spelar någon roll så att man behöver lägga en tunn skiva under mosaikparketten eller kan man bara sätta en nivålist i övergången?

(Ja,jag har skrivit om mitt golvläggningsprojekt i en annan tråd också säg till om ni tycker att jag spammar )
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1754.JPG
Visningar:	8
Storlek:	115.1 KB
ID:	48007  

2.    länk #2

Och så några andra frågor:

I en del av min hall där jag inte lägger parkett ska jag lägga klinker. Jag behöver byta ut golvspånskivan mot golvgips för att få ett stabilt underlagg under klinkern.
    4. Hur sågar jag av den befintliga golvspånskivan? En vägg är uppreglad ovanpå golvspånet. Tar jag en cirkelsåg och kapar strax innan väggen?
    5. Hur får jag skarven mellan golvspån och golvgips stabil? Jag tänker mig att det blir rörelse i skarven om jag inte stagar upp där jag kapat golvspånet på något sätt.

Tacksam för svar!

3.    länk #3
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Låt bli spånet och skippa gipsen. Armera och flytspackla istället.

4.    länk #4

Tack Stefan!

Vad armerar jag med?
    Och vilken typ av flytspackel ska jag använda?

5.    länk #5
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Rot-armering. Självutjämnande fiberarmerat flytspackel.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Nov 2003
    Inloggad
    fast dom är nästan lika så får du det aldrig att stämma i färgnyans och man kommer att se tydligt ditt tapra försök att få likadan golv.
    Jag skulle hellre välja en avvikande storlek på ekstavar och kanske hitta samma tjocklek och slippa spackla i stället?
    gaia

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson