Jag tänkte komplettera parkettgolvet i vardagsrummet med liknande golv i köket och en del av hallen.
I vardagsrummet ligger en ovanlig "färdigparkett" med 8-stavar i bredd. Stavarna är cs 22mm breda och mellan 160 och 400 mm långa.
1. Har någon sett en liknande parkett till salu någonstans? (Jag bifogar en bild på parketten)
Om det inte går att hitta känns det som om det vore ett alternativ att lägga mosaikparkett med "tegelstensmönster".
En bild på det:
(Jag har hittat en tysk site som har ett stort sortiment)
2. Tror ni att mosaikparketten skulle passa ihop med vår vardagsrumsparkett, bredden är på stavarna lika, men alla i mosaikparketten är alla stavar lika långa och i vår varierande längd?
3. Mosaikparketten är 8 mm tjock och vår är 14 mm tjock. Tror ni att den skillnaden spelar någon roll så att man behöver lägga en tunn skiva under mosaikparketten eller kan man bara sätta en nivålist i övergången?
(Ja,jag har skrivit om mitt golvläggningsprojekt i en annan tråd också säg till om ni tycker att jag spammar )
I en del av min hall där jag inte lägger parkett ska jag lägga klinker. Jag behöver byta ut golvspånskivan mot golvgips för att få ett stabilt underlagg under klinkern.
4. Hur sågar jag av den befintliga golvspånskivan? En vägg är uppreglad ovanpå golvspånet. Tar jag en cirkelsåg och kapar strax innan väggen?
5. Hur får jag skarven mellan golvspån och golvgips stabil? Jag tänker mig att det blir rörelse i skarven om jag inte stagar upp där jag kapat golvspånet på något sätt.
fast dom är nästan lika så får du det aldrig att stämma i färgnyans och man kommer att se tydligt ditt tapra försök att få likadan golv.
Jag skulle hellre välja en avvikande storlek på ekstavar och kanske hitta samma tjocklek och slippa spackla i stället?
gaia