Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #76
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Spikplugg går fortast. Skruv är enklare att lossa om man skulle behöva, men det tar ju längre tid att sätta dit.

2.    länk #77
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010

Okej jättebra då blir det spikplugg. Men räcker 100mm? När regeln är 95mm?
    Vilket avstånd ska jag sätta skruvarna på? Reglerna är 2,26

3.    länk #78
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Enklare med spikplugg då man ej behöver flytta regeln efter det att man har borrat, jag tycker det är enklare.

Försänk lite i regeln innan du borrar hålet så skall det nog gå bra med 100mm, det är endast för att håll allt på plats.

Sätt med 60cm avstånd.

4.    länk #79

Okej kanon det kan jag göra, men finns det borrar man kan sätta på slagborren som är så långa så den går igenom hela regeln+betongen?

hittar inte så långa på byggmax.
    Senast redigerad av nixxz 2011-08-09 16:16

5.    länk #80

Var nere på xl bygg. Och inhandlade 8*120 spikplugg och en betongborr på 150mm
    Och syllpapp. Så nu ska jag bara köpa dom sista reglerna.
    Kommer säkert komma med fler frågor.
    Men ett jätte stort tack för ert tålamod med en okunnig en.
    Utan er hjälp hade jag varit kvar på 0.
    Senast redigerad av nixxz 2011-08-09 18:23

6.    länk #81

Har en black and decker slagborr testade att borra lite i betongen och det kännas som att det kommer gå många betongborrar.
    Så har börjat fundera på att fästa med balkskor i väggreglarna ist.
    Vad finns det för nackdelar?

7.    länk #82

Okej, reglarna är på plats, men ska nu börja lägga golvet, har detta golv: http://www.byggmagroup.se/dm_documen...kter_9PCz8.pdf

18mm
    Hittar inget om att inte skivorna ska ligga kloss mot andra golv/väggar. Brukar man inte lämna ca 7-8mm avstånd till vägg/golv.?
    Snabba svar önskas. Tack

8.    länk #83
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Det gäller väl bara flytande golv, som kan röra sig med olika luftfuktighet. Spånet skall ju skruvas och eventuellt limmas i reglarna, så det kan du nog lägga intill vägg. Dock så tror jag att de skall stå inne i utrymmet några dagar innan du skruvar dit det, så att fuktigheten anpassar sig till övriga delar av konstruktionen. Har för mig att jag läste det när jag lade in spånskivor för golvvärme i alla fall. Borde vara samma.

9.    länk #84

Okej, det står tryckt vilken sida som ska vara upp, men spelar det någon roll vilket håll jag lägger skivorna från?

10.    länk #85
    Ingenjörens avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

När vi flyttade in hade vi också knarr i golvet i ett sovrum. När vi senare gjorde om detta rum till tvättstuga insåg jag att spånskivorna var spiklimmade och att limmet hade släppt efter 40 år. Knarret kom från de ofalsade skarvarna (skarvat över regel) som gneds mot varandra.

Skippa regelsökaren och köp en neodym-magnet så hittar du garanterat skruvarna/spikarna i golvet....

/Ingenjören
    .
    Renoverar timmerhus från 1868 som flyttats till nuvarande adress 1922.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42