Junior medlem
Medlem: Nov 2010
Län: Kalmar
Täckbrickor till elementrör genom parkettgolv
Hej!
Jag undrar om någon vet var man kan få tag i täck-brickor till element-rören som går ner genom golvet, där expanderings-marginal lämnats mellan rör och parkett?
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2009
Län: uppland
Tycker att egna funkar bäst. Köp en "platt list"( så tunn som möjligt) såga av så att längden täcker hålet/hålen, borra ett/två hål motsvarande rördiametern. Knäck nu listen på mitten, stryk på trälim och limma ihop den kring rören.
Billigt : Ja
Smidigt: Nja, inte särskilt
Snyggt. Ja
Bra. Ja
Junior medlem
Tack, det smidiga med nån liten plast-detalj är ju att man bara kan "damsuga" rakt över den.. Utan att fastna/behöva damsuga listen.
Annars tycker jag iden är bra, man skulle kanske till och med kunna använda samma trä som är till golvet och få det att smälta ihop fint.
Men finns det tips om nått mer plastigt, så vore jag glad!
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2009
Län: uppland
" kunna använda samma trä som är till golvet och få det att smälta ihop fint."
Precis, det är det som är det fina med denna lösning. Ibland om man våldsamt knäcker ett parkettgolv så lossnar den 4 eller 8 eller 12 mm tunna parkettbiten och denna går utmärkt att använda för ändamålet.
Junior medlem
Ja, det verkar inte så dumt. Nackdelen är att vi har ett sånt tunnt Kährs Linnea golv. Som man inte kan slipa om. Så det går nog inte ta själva EK-biten, utan då får man kanske ta med den pressade trä-massan också, vilket kan se lite fult ut..
Ett sent svar, men kanske nyttigt för andra med liknande behov:
dinvvsbutik.se har täckbrickor även i ovanligare storlekar. Jag behövde 28 mm och 35 mm och det finns i sortimentet.
Sök på "täckbricka" eller "täckbrickor".