Att hyra en golvslipmaskin och slipa parkettgolvet i vardagsrummet, är det något för en amatör?
Eller skall man överlåta detta till proffsen? Hur dammigt blir det?

Är det lackat eller oljat golv?
Jag har själv fått rådet att anlita golvslipare som sedan kan lägga på 2-komponentslack för
att få tåligt ytskikt. Anlitar man dom inte till golvslipning är de inte lika pigga på att lacka.
2-komponentslacken säljs tydligen inte till privatpersoner...
Annars är golvslipning inte så avancerat, bara man är nogran och inte stannar upp med golvslipen...

Hörde en historia en gång om en liten fd. landshövding i Örebro län och tillika fd. fackpamp som hade försökt sig på att slipa golv själv medelst golvslipmaskin. Resultatet hade inte blivit så lyckat, det hade inte varit han som ledde maskinen, utan maskinen som ledde honom runt rummet d^_^b

Är gammal golvslipare och kan inte rekommendera att göra det själv. Att leja bort det kostar bara en bråkdel mer än vad maskinhyra, papper och lack kommer att kosta och resultatet blir avsevärt bättre. En proffsmaskin dammar inte alls mycket så länge man håller påsen tömd.
Den moderna golvlacken idag (vattenbaserad) har bättre slitstyrka än den så kallade 2-komponentslacken som användes förr. Numera kan man också välja många olika ytstrukturer på lacken så att det ser tex oljat ut.
Lycka till.

Tyresö
Thomas123 skrev:
Numera kan man också välja många olika ytstrukturer på lacken så att det ser tex oljat ut.
Lycka till.

Jag vet att jag är en liten trådtjuv, men jag måste komma med en snabbfråga.

Fungerar dom lackerna på nakna glättade betongytor också?

Thomas123 skrev:
Är gammal golvslipare och kan inte rekommendera att göra det själv. Att leja bort det kostar bara en bråkdel mer än vad maskinhyra, papper och lack kommer att kosta och resultatet blir avsevärt bättre. En proffsmaskin dammar inte alls mycket så länge man håller påsen tömd.
Den moderna golvlacken idag (vattenbaserad) har bättre slitstyrka än den så kallade 2-komponentslacken som användes förr. Numera kan man också välja många olika ytstrukturer på lacken så att det ser tex oljat ut.
Lycka till.

Det är säkert bäst att följa ditt råd! Har du någon ide om vilket belopp som kommer stå på fakturan efter ROT avdraget ? (gäller vardagsrum på ca 24kvm).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.