Hej jag är ny här på forumet. Jag och min sambo har köpt oss ett livstidsprojekt, en gammal skola.
I den finns det gott om fina trägolv, men slitna. Två av dessa ska jag slipa betsa och lacka innan vi flyttar in. Jag har läst en hel del här på forumet.

1. Golvslipning vad ska jag tänka på, tips.

2. Betsning, det är här jag känner att jag hittat minst. Vilka betser finns det och vilken påläggnings metod ger bäst resultat?

3. Golvlackning, vi har bestämt oss för en matt golvlack typ Bona Traffic matt. Finns det liknande lack? Vi vill ha en slitstark lack eftersom vi har 3 barn snart 4.

Bilden vi ser framför oss, är ett ljust/vitt trägolv med en matt behaglig yta, som tål "allt" våra barn utsätter det för. Idag är golvet slitet och gul/orange.

mvh
Peter och Anna

Hej
Titta på Bonas Create infärgning som är oljebaserad väldigt lätt att lägga utan att det blir flammigt eller ojämnt.
Tror det räcker med Bona Novia eller Mega som finns i glans 2, tvärmatt. Med Megan kan man få ett lackat golv att se ut som ett oljat om man trixar lite

Är det någon som vet vart jag kan köpa Bona's produkter?

mvh
Peter

Vi använde Zar oljebets. Jätteenkelt att använda utan att det blir flammor. Finns massor av kulörer och har en serie lacker som passar till golv. Polyurethanlack som torkar på ett par timmar.
Vårt köksgolv är omslipad ekparkett som är betsad och lackad tre varv. Vi är grymt nöjda!

exumed skrev:
1. Golvslipning vad ska jag tänka på, tips.
Har du kollat vad en golvslipare skulle ta för att slipa golven?
Vi har slipat ett plankgolv själva, det blev bra men det golvet var helt oanvänt. När vi skulle ta köket där golvet såg bedrövligt ut insåg jag att det bara kostade 1000:- extra för att få ett proffs istället för att hyra maskin och göra det själv.

http://bergabo.blogspot.com/2010/09/golv.html

• Gilla
Schäfer
  • Laddar…
tackar för svaren, känns som jag ska ta en sväng runt i ett par färgbutiker och titta lite mera :-)

Golvslipningen :-)
de priser jag har sett är bara här på forumet.
Du har nog klart rätt att skillnaden i pris inte blir så stor, men jag gillar o kunna göra saker själv :-)
Huset vi har köpt har 200-300kvm trägolv i varierande skick. De golv med sämst skick är inte alls fina, jisses vad en hund kan göra med ett trägolv. De som är i bäst skick har legat under en matta sedan dom lades :-)
Slipen vi har hyrt kostar 500:- fredag kväll till Måndag morgon inkl. kant slip, tror att det är ett ganska ok pris. Firman jag hyr ifrån sa att om jag ska slipa förnissade golv så skulle jag köpa flytande milda och ha ut på golvet för att spara slippapper.

/Peter

Ett alternativ kanske kan vara att låta en golvslipare ta ett av rummen (det mest slitna) och se hur han gör?

Tänk på att det går åt mycket papper. Vår golvslipare bytte papper säkert 10 gånger på ett golv som var 12m2.

Lägg gärna upp före- och efterbilder hur du än gör. Vi har många golv klar att slipa (med mycket fernissa!) och jag funderar på att testa ett av golven själv så småningom.

Maskinen är bokad till helgen så jag hinner inte tjuvtitta på något proffs :-(

Firman jag hyr hos har gett några tips bla. flytande milda. Det som dom även sa, är att största anledningen till att byta slippapper är att dom sätter igen. Så jag tänkte prova och göra rent dom med en plast bit som man drar mot pappret med maskinen igång. Ett trix jag brukar använda på mindre roterande slipar typ navrondeller, med gott resultat.
Själv klart kommer jag ta bilder på golven före, under och efter. Det största golvet jag kommer och slipa är en mindre gympasal, men det blir inte till helgen :-)

/Peter

raderat

Redigerat:
Hej igen :-)

Nu är jag i fullgång med slipningen av golven. Och det ser väl ok ut i mina ögon, har inget att jämföra med, efter som det är första gången jag slipar golv.
Jag har varit runt i lite olika färgbutiker och tittat, samt frågat.
På Bauhaus och K-rauta fick jag lite olika råd.... dom stog mest och läste på förpackningarna, inte så förtroende ingivande.
På Debora och C G P i Örebro, sa dom samma sak utan att sväva på målet, du ska använda Osmo hårdvaxolja. Det ger den mest slitstarka ytan, den ska man även kunna "laga" på ställen där jag har hårt slitage, utan att det syns efteråt. På firman där jag hyr golvslipen sa dom oxå att jag inte ska slipa med finare papper än 120, då Osmo's produkter ska var gjorda för att fungera bäst vid 120 korn.
Nån som har några synpunkter/tankar kring de råd jag har fått?

/Peter

Golvet jag länkade till ovanför är behandlat med Osmo hårdvaxolja (matt, transparent). Sista slipningen skall vara med 120 papper. Hårdvaxoljan är dyr men väldigt dryg. Två strykningar och emellan strykningarna så slipa lätt med 500-papper (det gör faktiskt en stor skillnad!).

Osmo säljer en pensel som dom säger att man måste använda och den kostar 500 SEK. Jag använd en vanlig pensel.

Skillnaden mellan vaxat och ovaxat golv kan du se här:
http://4.bp.blogspot.com/_ABSBux0N6yI/TI_TgFMeXMI/AAAAAAAAAQQ/DWRL8TnzOEg/s1600/kok_golv_new_2.jpg

Ser kanon fint ut, den utan vi är ute efter :-)
Vi hade tänkt att köra med transparent dekorvax 3111 vit eller 3040 hårdvaxoljegrund vit och 3062 hårdvaxolja matt.
Måste dock hyra slipen en vända till, tog slut på 24p navrodeller till kantslipen, fernissa är en sak jag har lite svårt att tycka om nu mera....

/Peter

Prova annars Allbäcks linoljevax. Lättarbetat, bra mycket billigare och betydligt hälsosammare om du har barn som skall krypa runt!

Snurre:
Vad menar du med "hälsosammare"?

Många golvoljor innehåller lösningsmedel och en massa ohälsosamma hartser. Linoljevaxet är däremot en ren naturprodukt utan lösningsmedel bestående av linolja och bi-vax!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.