Är det någon som har erfarenhet av ett gammalt kärnfurugolv från Mörkaskog (nuvarande Rappgo gissar jag)?

Vi har ett stort 70-talshus med ett sånt golv i hela huset. Golvplankorna består alltså av en kärna av spånskiva med träskikt limmade på båda sidorna. Det är stora breda plankor och varje planka greppar tag i sina grannar med not och fjäder, även på kortsidorna.

Vi har två problem, och båda problemen sägs ha uppstått redan när huset byggdes:

(1) På några plankor har det övre träskiktet släppt från kärnan och börjat bukta uppåt i kanterna, samt spruckit.

(2) Några plankor har börjat släppa från sina grannar och sviktar väldigt mycket när man går på dem.

I övrigt är golven fina. Lite sliten yta bara, men det skulle bli väldigt dyrt att byta alla golv i hela huset. Nu undrar jag förstås om man kan byta ut enstaka plankor mitt i ett golv, utan att behöva riva upp hela golvet?

Jag vet inte om de är skruvade och / eller limmade till varandra, men det ser inte ut som att skarvarna (kortsidorna) sammanfaller med balkar under golvet. Jag kommer förstås att veta mer den dan jag börjar riva. Just nu vet jag bara vad som står i ett gammalt gammalt produktblad från Mörkaskog.