Nykomling
Medlem: Feb 2010
Län: Stockholm
Lacka golvet?
Hej, är ny här på forumet och har en fråga angående lacka ett nylagt tarkett golv.
Håller på och lägger golvet i min lägenhet och golvet går ihop i flera rum. Vad jag har förstått så bör man lacka ett golv som ligger i kök och då bör man minska risken för skador "om" man råkar få vatten på golvet.
Kan jag lacka en bit av golvet i taget eller måste allt dvs alla rum lackas på samma gång?
Tips på bra matt lack?
Skall kanske tillägga att golvet är ek 3stav från Karelia med matt lack.
Nykomling
Medlem: Oct 2009
Län: västerbotten
Hej. Helt klart bra ide att lacka på ett trägolv som ligger i kök. Det blir sällan snygga övergångar om man inte lackar allt på en gång. Kanske kan det funka om du har en mindre dörröppning där du kan lägga en "skarv" men... Tips är att matta ner ytan med fin slipduk innan lackning för att vara säker på att den nya lacken fäster på den fabrikslackade.
Bonas Traffic är en snygg matt lack. Dock något dyr pga 2-komponent men väldigt slitstark.
lycka till!
Fullvärdig medlem
Medlem: Jun 2008
Län: Västra götaland
Lacka allt på en gång. Det blir riktigt störiga övergångar annars. Bl. a. så har Pallmann bra lacker. Öppettiden är bra på deras lacker vilket är att föredra om man ska lacka samman flera ytor. Andra som har bra lacker är Nanosol och Junckers.