Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-03-21, 10:42
|
|
|
Junior medlem
Medlem: jan 2008
Län: Uppsala
|
Golvgips under klinkers i isolerande syfte
Hej!
Byggde om badrummet förra sommaren. Golvvärme och komfort hela vägen. Nu är det dags för lilla toaletten. Betydligt mindre jobb och betydligt mindre yta (1,2 m2 eller dyl).Toaletten ligger några meter in i i huset och inte vid husväggen. Huset byggt -67, platta på mark, grus/sand under plattan. Övriga huset är reglat på plattan, sen vanlig råspont på golv. I badrum och toalett är det betongbädd på befintliga plattan. Jag är inte sugen på att dra el och koppla in golvvärme på så liten yta som toaletten, samtidigt vill jag ha klinkers och inser att det kommer bli lite kallt då betonggolvvet ändå ligger på marken, om än betongen har några dm ner till plattan. De två val jag anser jag har då jag i nte kommer bygga upp denna lilla toalett och isolera eller lägga golvvärme. 1. Lägga klinkers direkt på betonggolvet. Kommer kännas rätt kallt. 2. Lägga golvgips och hoppas att det isolerar (inte mycket men lite). Är det värt att lägga golvgips? Har precis tagit bort plasgolvet och kan inte se något fuktproblem. Är inget större jobb att limma på golvgips och lägga klinkers på det men vill gärna veta om det ger mig några fördelar alls gällande "isoleringsverkan". Någon som vet hur mycket golvgips isolerar? Nu är det inte det som är golvgipsets primära egenskap. Vill bara veta om det är värt att greja med det eller försumligt. /Henke |
|
2010-03-21, 15:09
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2007
Län: Stockholms län
|
Skulle gissa att en 13 mm gips isolerar marginellt i detta fallet, har ingen siffra på exakt hur mycket. Är sedan givetvis ett positivt tecken om du lyft en tät plastmatta och det ser okay ut men att lägga något med pappyta direkt mot golvet skulle jag inte rekomendera.
Ska du lägga en skiva överväg tex en golvärmeskiva (tex en sådan) så har du både en skiva som är fuktsäker och faktiskt isolerar. Sen hur mycket det kommer göra mot en kall betongplatta är svårt att säga. |
|
2010-03-21, 15:35
|
|
|
Junior medlem
Medlem: jan 2008
Län: Uppsala
|
Tack, det är som du säger.Onödigt lägga golvgipset där ändå, pga fuktrisk.
Skivan du nämner skulle säkert isolera en del men allt blir för högt. Jag tror jag skippar alla konstigheter och bara kastar på klinkers. Snabbt, enkelt och de som klagar på kallt golv får ta på sig ett par tofflor. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|