Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: norrbotten

Fuktisolermatta->Spånskiva->Laminatgolv... Eller?

Hej!

Funderar på att lägga ett laminatgolv i källaren, hade tänkt använda mig av fuktisolermatta från byggmax och sedan laminatgolv från ikea som är 7mm tjock. Fuktmattan som dom säljer på byggmax rekomenderas att man måste ha minst ett 14mm tjockt golv.

Min fråga är nu finns det någon annan fuktmatta som man kan ha ett tunnare golv på?

En till fråga jag har är om man kan ha vanlig 10 eller 12mm spånskiva mellan fuktmattan och laminatgolvet?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Norrbotten

Har du lagt något golv? Har en liknande fundering fast betonggolvet är ej i källare. Förrådsgolv bakom garage. Funkar det med byggmax fuktisolermatta,golvspånskiva alternativt golvgips och sedan laminat eller parkett/trägolv?

3.    länk #3
    CCPushers avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006
    Län: Malmöhus
    Blogginlägg: 1

Inne lite på samma spår, dvs att lägga golv i källarutrymme/snickarverkstad.

Har också tänkt att man måste fuktisolera på något vis för att golvet inte ska bli rent knöggligt på några veckor.
    Dock så är jag lite nyfiken på vart fukten tar vägen om man så att säga binder den i underlaget?

På det hela taget har jag ganska många frågor angående det hela men dem kan vi ta vartefter tråden utvecklar sig..

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Hej!

Funderar på att lägga ett laminatgolv i källaren, hade tänkt använda mig av fuktisolermatta från byggmax och sedan laminatgolv från ikea som är 7mm tjock. Fuktmattan som dom säljer på byggmax rekomenderas att man måste ha minst ett 14mm tjockt golv.

Min fråga är nu finns det någon annan fuktmatta som man kan ha ett tunnare golv på?

En till fråga jag har är om man kan ha vanlig 10 eller 12mm spånskiva mellan fuktmattan och laminatgolvet?
    Hej och välkommen till forumet.

Först och främst är jag absolut ingen expert och kan inte det här, men i vilket fall vill jag skriva och säga att jag tycker det verkar fel och vanskligt.
    Ett laminatklickgolv behöver väl ett väldigt stabilt underlag som jag tror. Laminatgolvet bär inte i sig själv utan det måste underlaget göra. Och stabilt tror jag inte den där platonkopian från byggmax kan kallas.
    Jag tror inte heller att 12mm spånskiva ovanpå hjälper, men däremot 22mm golsspånskiva som hellimmas i alla skarvar skulle kanske kunna vara nåt.

Men som sagt, så har jag rätt dålig koll, men jag tycker du ska gräva djupare i det här innan du går vidare. Och glöm inte att ett svar du får från byggmax-butiken eller IKEA-varuhuset kan vara totalt felaktigt. Prova att ställa frågan till IKEA's experter på IKEA's hemsida. Eller så är du lite ful och snackar med någon annan golvtillverkares experter, Pergo, tarkett och allt vad dom heter.
    Den som vet mest, gissar minst.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Västerbotten

Själv har jag lagt ikea 7mm direkt på Byggmax platon utan problem... hade endast golvfoam emellan i hela nedervåningen på vårt gamla souterränghus...

Funkade bra, dock hade det kanske varit bra med 12mm spån emellan. Kändes dock inte ostadigt på nåt sätt utan heller..

6.    länk #6
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Ahh, bra info, och riktigt snabbt ...

Du hade inga problem med att skarvarna bröts upp och blev fula eller nåt sånt? För det skulle jag varit orolig för ...
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Örebro

Har själv gjort liknande i vår nya hall vi byggder nu på den gamla plattan. Lade först fiberduk( för att slippa eventuelle klonk ljud ) sedan platon mattan som jag drog upp mot väggarna för att på så vis få en luftspalt (minimera risken för fuktproblem.) 3 cm cellplast. Hellimmade golvspånskiva o sist golvmatta. Golvsocklarna skar jag ut ventiler i med filter i för att inte få ner damm under golvet o för luften att passera under hela golvet. Vet inte om detta var till någon hjälp men lycka till.

Jazze

8.    länk #8
    CCPushers avatar

Funkar detta även om man vet att där är fukt i betongen under?

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Norrbotten

Golvsocklarna skar jag ut ventiler i med filter i för att inte få ner damm under golvet o för luften att passera under hela golvet.

Jazze
    Vilken typ av ventiler har du använt? Lägg gärna in ett foto om du har möjlighet.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Örebro

Funkar detta även om man vet att där är fukt i betongen under?

Vet ej om det fungerar med mycket fukt men tanken är väl att luften ska kunna cikulera o torka ut den fukt som finns i toppen på plattan. Och göra golvet varmare o behagligare att gå på.

Min platta är inte fuktig , varken på sommar eller vinter. Bara kall.

11.    länk #11
    CCPushers avatar

Min källare är fuktig så tillvida att ställer man något tätslutande, t.ex. en spann på golvet och låter den stå några dagar så är där mörka ringer under när man flyttar spannen.

Skulle det funka med fuktisolermattan?
    Skulle man vinna något på att regla upp och lägga golv ovanpå reglar istället för byggmax mattan?

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

Hej,

Jag håller precis att lägga golv i källaren på en oisolerad betonggolv. Har kollat runt på nätet och på Hornbach där jag hittade en bruksanvisning hur man skulle gå tillväga. Ni kan ladda det från http://www.fuktsparren.se/archive/pd...-montering.pdf

Annars har själva http://www.fuktsparren.se/ en hel del tipps. I och för sig, jag själv kommer inte att köpa deras platonmattor för att de är lite för dyra men tänker använda deras teknik med en platon matta från Buggmax eller Hörnbach.

I alla fall, jag planerar att lägga först fiberduk/markduk för att slipa klapper ljud från mattan, sedan 1 eller 2 sm plastcell 300 (inte vanlig 80 för att den inte tål tryck), sedan golvspånskiva på 22 mm och till slut laminat golv - total höjd 10 mm + 10 mm + 22 mm + 10 mm = cca 5 cm.

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Skåne

Jag var inne på samma linje med att lägga platon sen klickgolv. Men har bestämt mig för klinkers istället, även om det är kallare. Tror inte på självventilationen, kanske på små golv, men inte till stora rum. Klinkers är säkrare. Man kan alltid använda innetofflor eller trasmattor.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42