Golvläggning

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-03-12, 18:49
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: feb 2010
Län: Örebro
Golvläggning

Skall lägga golv för första gången. Det blir Marmoleum click. Jag tror att det kommer att flyta på ganska ok, men, hur läggs det vid dörrtrösklarna, för där ska golvet in en liten bit? Det verkar vara lättare vid dörrkarmarna, där man kan såga bort en bit där golvet ska igenom.

Tacksam för svar.

2010-03-12, 22:08
Citera |  #2

Moderator

Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
Antingen lägger man fram till tröskeln och lägger en list ovanpå eller så fräser man ur tröskeln och låter golvet gå in under tröskeln.

Finns olika lösningar med lister, själv brukar jag lägga en platt i samma material som tröskeln och sen slipa/lacka hela tröskeln ihop med listen.

2010-03-12, 22:57
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: feb 2010
Län: Örebro
Jan-Å skrev:
Antingen lägger man fram till tröskeln och lägger en list ovanpå eller så fräser man ur tröskeln och låter golvet gå in under tröskeln.

Finns olika lösningar med lister, själv brukar jag lägga en platt i samma material som tröskeln och sen slipa/lacka hela tröskeln ihop med listen.
I mitt fall känns det som jag ändå måste fräsa, om inte skulle jag behöva lägga list på bägge sidor om tröskel (2 rum som skall läggas). Vilket verktyg skulle lämpa sig till fräsningen och kan man "ta ut" tröskeln o 'jobba' med den (för den ska ändå slipas och lackas ?

2010-03-13, 18:37
Citera |  #4

Moderator

Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
Ja man kan (och måste nog) ta ut tröskeln, den ska gå att knacka ut med hammaren men kolla så den inte är skruvad/spikad först bara. Jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör med fräsningen, har bara läst om det i en tråd här på forumet så prova att söka på tröskel eller fräsning kanske Du hittar rätt.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons