Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Skåne

Lägga mosaikparkett

Hej!

Jag funderar på att lägga mosaikparkett i vårt nyköpta hus. Jag täntkte tabort alla trösklar så att det blir genomgående i alla rum (ej bad/toalett förståss )
    Jag har några frågor:

1. Är det svårt?

2. Kan jag lägga golvet i köket, jag tänkte lacka, inte olja.

3. Vad jag förstår ska limmar man det på underlaget. i nuläget är det antagligen spånskivegolv och betongplatta i de olika rummen. - Kan man lägga en skiva ovandpå det befintliga golvet ifall man skulle vilja ta bort mosaikparketten senare? Vilken skiva ska man isåfall använda? Jag vill ju gärna ha en som inte är så tjock.

4. Vad jag förstår ska parketten slipas innan man lackar den. I vilken riktning slipar man tegelmönstret? Det går ju lixom åt alla håll...

2.    länk #2

Ja just det
    så tänkte jag också fråga om någon vet var man kan hitta parketten billigast. Jag hade tänkt mig ask i rustik ruta och jag skulle kunna tänka mig att beställa det från utlandet om någon har tips.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Uppsala

Man slipar av det lätt med maskin längs rummet, sen dammsuger man och lackar helst 2 gånger.

Skulle inte rekomendera att lägga "skiva" innan, det skapar bara chans till massa problem.

Limma med MS-polymerlim direkt på rengjord betong, fungerar bra i kök också.

Har du golvvärme så får inte den överstiga 27° i träskiktet!.
    Låt det inburna trägolvet ligga i förpackningarna 2-3 veckor innan ni lägger in det, så att det acklimatiserar sig med omgivningen.

Stombergs i Håbo är en lagom stor träbearbetningsfirma, & priserna är bra, bara ring Lena och fråga.

http://www.stombergs.se/

MvH Jawen

4.    länk #4
    _bystrom_s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Jämtland

Man slipar av det lätt med maskin längs rummet, sen dammsuger man och lackar helst 2 gånger.
    Lätt längs med rummet...? Eftersom det (oftast) är tal om en mosaik i rutmönster så kan man inte slipa som på ett vanligt stavparkettgolv för det ger då ordentliga slipsår på de tvärliggande rutorna.

Jag är intresserad av det här eftersom jag nyligen lagt färdigt mosaikparkett i 2 rum och försöker hitta lämplig maskin att slipa det med.

Det är inte tal om någon "lätt" slipning, stavarna är sågade och skiljer en del i höjd, även nätet de är fästade på bidrog en del till ojämnheten. Jag insåg att jag hellre kunnat lägga golvet med nätet uppåt, men 2 dagar för sent...
    Gammal vana från att sätta kakelmosaik som spelade mig ett spratt.........

Jag har fått 2 förslag på hur man kan slipa...ett förslag är att slipa på diagonalen, men det känns som någon halvdan medelväg?
    Det andra förslaget handlar om excenterslip modell större...dock har jag aldrig sett någon sådan, så jag vet inte riktigt vart jag ska börja leta.

Jag har förresten lagt in Ask Rustik från Hallstaparkett, totalt ca 30kvm.
    //
    Autodidakt Tjurskalle

5.    länk #5

Kul att tråden får liv igen efter ett år...men jag har inte betämt mig för vilken parkett jag ska lägga än i köket

Dock har jag sett bilder på excenterslipar för trägolv (google images ger t.ex. http://www.csmaskin.se/default.asp?kat=83&pro=168 )
    Borde gå att hitta på någon hyrfirma, kanske?
    Vad betalade du för golvet (mosaikparkett antar jag)?

6.    länk #6
    _bystrom_s avatar

Borde finnas att hyra, det är nog mest en fråga om att få tummen ur och göra det...
    Jag betalade, om jag minns alldeles rätt, 97kr/kvm + frakt.
    Jag köpte 45kvm och fick hemlevererat på pall för totalt ca 5000kr.
    Så tillkommer lim, och jag gick in på en av de lokala golvbutikerna och frågade... De påstod bestämt att jag skulle ha Casco Parkett nånting för dryga 200kr/kg, medan Hallsta parkett själva föreslog vitlim.
    Köpte vitlim på 5lit dunkar, tror kostnaden för det blev ungefär 1/5 mot priset för Casco Parkett.

Så golv + frakt + lim blev i mitt fall knappa 150kr/kvm. Tillkommer då maskinhyra/golvolja (slipning och ytbehandling) men även inkluderat detta så bör jag klara mig under 200kr/kvm.
    Egen arbetstid har jag inte räknat på.
    //
    Autodidakt Tjurskalle

7.    länk #7

Tack för ditt svar! Du har inte möjligen några bilder?

(För övrigt: att dömma av ditt nickname har vi samma efternamn

8.    länk #8
    _bystrom_s avatar

Tack för ditt svar! Du har inte möjligen några bilder?

(För övrigt: att dömma av ditt nickname har vi samma efternamn

Se där ja, en namne.

Bilder kan jag givetvis ordna, det är ju dock inte slipat ännu.
    Tar nån bild innan helgen och lägger upp!
    //
    Autodidakt Tjurskalle

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson