Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: stockholm

Vilket golv ska jag välja? Laminat, fanér, parkett??

Ska renovera min lilla lgh på 32 kvm. Dålig standard då det varit en hyresrätt med plastmatta. Har nu gett mig in i golv-djungeln då jag ska lägga nytt golv i vardagsrum på ca 19 kvm.
    Vad är skillnad på laminat och parkett?
    Vad bör jag tänka på? Hur stor kvalité skillnad är det prismässigt?
    Hur håller sig ikeas golv i kvalité?

Alla tips och råd mottags!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: västra götaland

Laminat är plast med ett foto på ungefär, parkett har 3-5 mm riktigt trä överst. Laminat är mindre ömtåligt än parkett och i regel billigare än parkett. Det är lika lätt att lägga klicklaminat som klickparkett.

De flesta jämförelse-diskussioner brukar sluta med att riktig parkett är bäst för det kan vid behov renoveras (slipas om) och känns varmare än laminat. Själv har jag nyligen lagt in laminat, för jag har hund och begränsad ekonomi, och fryser inte om fötterna för det.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Parkett är mera trägolv, ger (enl mej alla fall) ett varmare och mjukare intryck. Jag föredrar parkett alltid men har för det lagt laminat i vårt hus, bla där vi har golvvärme i källaren och det fungerar bra det med.

När det gäller kvalitet kontra pris brukar trådarna alltid spåra ur vi tycker olika helt enkelt och har olika erfarenheter.
    Men jag anser att man får vad man betalar för, i princip får Du högre kvalitet ju högre pris. Det gäller golv som allt annat.
    Sen finns det alltid undantag och ju mer kunskap/erfarenhet man har inom det aktuella området ju lättare hittar man det som ger bra kvalitet i förhållande till priset.

IKEAs laminatgolv har vi lagt, det är inte sämre än nåt annat och oftast prisvärt är min erfarenhet.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Västerbotten

om man skall se till utseendet så kan man få en i laminat väldigt fin också. Jag skulle rekommendera en i laminat då den är lättare att underhålla.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Jag tycker absolut parkett. Hade laminat på övervåningen i huset där jag växte upp och det var svinkallt på golvena, har en bekant som ångrar sitt val av laminat också p.g.a. kylan. På Byggmax kan man köpa parkett till bra priser också.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Halland

Om du jämför en tunn parkett (7-8mm med 1mm fanér) och ett laminatgolv så är egentligen enda skillnaden att ytan på parketten är av trä medan ytan på laminatgolvet är av plast.

Plast är tåligare än trä, men trä är ett naturmaterial och upplevs ofta mjukare, varmare och tystare. Läggning av tunn parkett och laminat är densamma, klickfog och brädor på 1,20 m nånting har jag för mig.

De tunna parkettgolven är inte omslipningsbara. Vill du kunna slipa om måste du gå upp till 14-15 mm tjocklek med 3 mm fanér. Min erfarenhet är att få slipar om sina golv. Det är ett stort jobb och sen ska det behandlas och så kostar det rätt mycket om man inte gör det själv. Tjocka parkettgolv kommer i längder runt 2,30 m. Många är klick men inte alla.

Sen får man ju ändå samma golv som man hade innan fast fräschare. Ofta har man tröttnat på golvet och vill ha något annat när det gått så lång tid att det är dags för omslipning.

Laminat om du prioriterar funktion. Tunn parkett om du prioriterar känsla. Utseendemässigt en smaksak. Laminat är generellt billigare, men prisskillnaden mellan ett kvalitetslaminat och ett tunnt parkettgolv blir inte så stor på 19 kvm. Kanske 2000:- extra för parkett skulle jag tippa.
    Senast redigerad av Gurravasa 2010-06-02 14:23

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Nov 2003

tunt parkett med lack på är nog lika kal som laminat - båda har hård,slätt yta som leder bort värme från bara fötter. År det en skillnad i temperatur till parkettets fördel så är den inte stor ...
    gaia

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010
    Län: Västra götaland

La ekfanér till bra pris i hela min 55kvm lägenhet för några år sedan och var väldigt nöjd med både resultatet, kvaliteten och priset

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Halland

tunt parkett med lack på är nog lika kal som laminat - båda har hård,slätt yta som leder bort värme från bara fötter. År det en skillnad i temperatur till parkettets fördel så är den inte stor ...
    gaia
    Har både lackad 7,5mm parkett och laminat i 249kr/m2 klassen i mitt hus och jag har inte mätt skillnaden i grader (antagligen inte stor) men skillnaden i upplevd värme är stor. Skillnaden i känsla är dock ännu större IMO.
    Senast redigerad av Gurravasa 2010-06-02 17:29

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: Stockholm

Hej,
    även om svaret är sent så skulle jag satsa på parkett i en bostadsrätt och kanske laminat i en hyresrätt. När du en dag ska sälja bostadsrätten så är parkett värdehöjande, om den inte är väldigt sliten och ful, medan laminat snarare sänker värdet.
    /staffan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen