Hej, det var värre än jag trodde, det var cementgolv under unit mm. och heltäckningsmatta. Jag visste att det var ojämt o tänkte flytspackla men det var sprucket överallt o stenarna hade lyft så jag slog sönder allt(gick bra ingen armering :)). Jag trodde jag skulle kunna regla upp för trägolv men timmerstockarna ligger så högt så fästa i dom blir inte aktuellt. Kanske "enklast" gjuta nytt golv i rummet men hur gör man mot timmerväggarna o mot ytterväggen är det ju huggen stensockel o det är inte jämn på insidan, för där ska man väl isolera med cellplast? Ska man isolera mot alla väggar,hur får man det bra när det är ojämt, kan man ha något mellan skivor o vägg? Ska man sätta något på timret mot fukt(tjärpapp?), för någon gång har det varit fukt men nu är det kruttort. Hur tjock isolering behövs o kan man lägga den direkt på så sanden som är torr( först gräva bort för att få djup förstås). Jag vill gärna ha era tips på hur jag får det här bra :confused:

• Datagolv 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan hjälpa än så jag kanske ska tillägga att det inte ska vara golvvärme o har tänkt lägga trägolv, ska man då lägga golvspån på betongen, om nu ni säger att jag ska gjuta?

jag hade använt mig av Eps cement . det är cellplast kulor blandat med cement , det är isolerande och det är rätt lätt att jobba med typ som betong . lämna typ 15 mm och flytspackla resten så får du en jätte fin yta att lägga golv på

Kan man ställa en skiva mot stensockeln för att få en form att gjuta i där den sticker in som mest för att få en rakare kant än den är nu . Ska jag gjuta i samma nivå som stenarna? Sen ställer man isolering mot den för att få en krage,isf ställer man krage mot alla väggar? Det finns stenar i sanden:mad:

• Datagolv 2 006.jpg
    Skapa konto
  • Datagolv 2 010.jpg
    Skapa konto
  • Datagolv 2 013.jpg
    Skapa konto
Först, jag är inge expert alls på just det här men baserat på hyfsa lång :cool: erfarenhet av några husprojekt skulle jag göra så här.
Gjuta med EPS men först fylla upp med singel där det är "för djupt" eftersom det ser väldigt ojämnt ut. För djupt skulle jag bestämma till 300 mm. Ovanpå stensockeln blir det så tunt som det blir för den skulle jag bara låta ligga :p
Ovanpå EPS flytspacklar jag (jag skulle lägga in vattenburen golvvärme för det gör jag överallt och inga argument får mej att ändra på det :wow: även om många försökt här på forumet så skit i sånt om det inte passar ;) jag skriver bara som jag skulle gjort) Svårt att se på bilderna men ambitionen är att få golvet (eller i alla fall flytspacklet i nivå med träväggen men går inte det skulle jag ställa en frigolitskiva ut mot väggen så inte EPS/flyt/betong etc ligger mot väggen.
Sen golv, klinkers är mitt förslag.

OK,2 st nu som säger EPS,är det bäst/enklast? Trodde själv markisolering o gjuta på det var rätt men får kanske ändra mig! Ojämt är det men är inte färdig än, ville bara att det skulle synas ungefär hur det ser ut. Tror inte att det blir golvvärme för isf blir det bara i ett rum, inbillar mig att det är enklare om man skulle ta alla rum samtidigt för att slippa flera shuntar, men jag är inte insatt i det så det struntar vi i;). Tror det blir nåt trägolv, så förslag hur jag från botten till toppen tas fortfarande emot så man får nåt att välja påd^_^b Ska man ha duk under singel eller kan man lägga direkt på sanden? Singel förresten,visst är det vanligt rent grus i en viss storlek?:confused::blushing:

Singel är grus för oss amatörer, japp d^_^b finns säkert nån definition på stenstorlek men den känner jag inte till, singel är inte sand ;)
Singlet gör ytan jämn horisontellt utom där det sticker upp sten, stensocklar å liknande, isolera kan man göra med alla sorters markisolering men EPS e som flytspackel och fyller ut hål/ojämnheter mycket enklare än skivor fast det är kanske dyrare?
Det borde ligga nåt emellan flytspacklet och trägolvet, vet inte vad men en platonmatta för inomhusbruk kanske? då kan Du ventilera upp ev. fukt i socklarna, trägolvet lägger Du flytande på platon i så fall tänker jag men har inte gjort det så det kan fattas nåt moment där :confused:

För mig skulle det där varit ett ångestprojekt. Skönt att bo i ett 70-talshus med fungerande krypgrund. Hade det funnits en "gilla"-knapp skulle jag ha tryckt på den. =)

vanlig ångspärr räcker mellan parket och ungergolv (glöm inte foam eller liknade)

Eps är lättare att jobba med än cellplast och betong (bara 1 moment ) men det isolerar sämre.

Jag är mer inne på Lättklinkers dvs lösa lecakulor, med hjälp av lite lecakulor, cement och vatten får man isolering och ett bra underlag för att gjuta ett lager betong.

/ATW

Nu är jag absolut ingen expert på det här. Men duger det att gjuta med EPS direkt på marken? Bör man inte ha ex. betong underst?

Epsbetong ger ju inte direkt en hållfasthet, det är mer som en isolerande fyllning.

torke1 skrev:
För mig skulle det där varit ett ångestprojekt. Skönt att bo i ett 70-talshus med fungerande krypgrund. Hade det funnits en "gilla"-knapp skulle jag ha tryckt på den. =)
Det är ett ångestprojekt för mig!! Men nu har jag börjat så då är det bara att köra på. (Med hjälp av er d^_^b) Nu har jag tänkt gjuta mot stensockeln för att få en rak (are) kant att fortsätta med sen. Ska jag ha fiberduk under gruset,på gruset tänker jag bara lägga lite isolering för under stensockeln är det inte isolerat. Vilken storlek på gruset, det större eller mindre? Om jag gjuter betong bör man ha platonmatta då om jag lägger golvspån under trägolvet,eller gör jag onödigt krånligt?

• Grus 005.jpg
    Skapa konto
  • Grus 006.jpg
    Skapa konto
Det är ju ett timmerhus så det bör väl ha varit utrymme för träbjälkar eller? Det går ju att passa in bjälkar och blindbotten efter kanterna. Det kanske går att jämföra med hur det är gjort i något annat rum.

Just i det här rummet som ligger brevid fd. pannrum var det cementgolv utan armering som jag tagit bort. Blir mycket att skotta ut om jag ska ha träbjälklag:(, men det var tanken från början... men nya tankar kommer genast man tänker:o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.