Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Östergötland

VIlket golv ska jag välja?

Hej.

Jag ska lägga nytt golv på vår övervåning om ca 55 kvadratmeter.

Valet står mellan två olika golv från Byggmax. Ett är parkett och ett är laminat.

På övervåningen kommer det bli 3 sovrum, klädkammare och ett tv-rum. Vi har inga djur men en son på 2,5 år och tankar finns på fler barn.

Dessa golv väljer vi mellan:
    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13619.aspx
    och
    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13424.aspx

Det kommer ju bli en priskillnad på drygt 10000:- för hela övervåningen beroende på vilket golv jag lägger. Hur ska jag tänka? är det dumsnålt att lägga laminatgolvet eller är det bättre att ha detta golv under småbarnstiden för at om ca 7-10 år lägga ett nytt dyrare och snyggare golv som då inte kommer slitas lika mycket beroende på barnlek.

Många frågor och funderingar blev det. Snälla hjälp mig.

Tack på förhand.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Jag har ingen erfarenhet av laminatgolv, men jag tror att det finns en annan tråd där det framkom att laminatgolv känns kalla.
    Ett 15 mm golv i ask kan ju omslipas och om du har funderingar på att ev lägga nytt golv om 8-10 år så ser ju ekonomin med askgolv genast bättre ut. Dessutom är väl askgolv också väldigt hårda och slitstarka.
    Vi valde Barlinek ekgolv och är nöjda.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Jämtland

Tillhör snålvarianten...har själv lagt in laminat istället för parkett eller trä...har småbarn och visst är de lite halare och kallare...men barnen lider inte...och heller inte plånboken...

Däremot höjer ett laminatgolv inte värdet på huset så som ett trä eller parkettgolv självklart. Hållbarheten är minst lika bra för ett laminatgolv däremot. Hade jag varit du så blev valet laminat och pengar över till annat

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

En penningfråga. Parkett är snyggare och ger bättre känsla. Laminat billigare och duger bra som golv om man "står ut" med lite hårdare, kallare och fulare golv. Vi har laminat i flera rum, ett rätt dyrt i källaren med golvvärme och det är absolut ok i å me att det är varmt.
    Vi har lagt billigt, billigt laminatgolv i övervåningen där vi ska lägga golvvärme och klinkers på sikt och det duger bra det med egentligen. I ett läge där jag skulle göra många grejer på huset och behövde pengarna till annat var det klart prisvärt.

5.    länk #5
    Pon
    Junior medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Värmland

Vad du lägger in på övervåningen kommer även påverka miljön i undervåningen, ett laminat genererar mer av både rums och stegljud. Ett laminat transporterar otäkt mycket ljud till undervåningen trots foam och du kommer att kunna räkna varenda plupp på lillgrabbens duploklossar bara genom att höra ljudet från övervåningen till undervåningen när han leker med dem :-)
    Om du istället räknar en omslipning om drygt 7-10 år så har du haft 10 behagligare år vad gäller både komfort och ljud.
    Slipar du själv så kan du räkna maskinhyra 6-700, slipmaterial 400 och lack 1700 (priser från idag)...och en slipning efter att barnen har nött färdigt på golvet så behöver du inte tänka på golvet på säkert 25 år.
    Köpa 55m2 laminatet idag och trägolvet om 7 år med dagens pris ca 18.590:-
    Köpa 55m2 trägolv idag och slipa om 7 år (vilket antagligen inte behövs) ca 17.045:-

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Jämtland

Vill referera till "Pon" och dennes svar här...

Jag har inte tänkt på saken på det sätt som du i ditt inlägg gör, och jag håller med dig om att på det sättet är det ju faktiskt både billigare och behagligare att lägga trä direkt! Ljud från laminat är onekligen också en faktor att räkna med. Är man däremot lite lomhörd och behöver pengar till annat så kanske trots allt laminat är alternativ att fundera över.

I min kåk har jag inte bara lagt laminat utan även slipat upp befintliga golv. Dina prisuppgifter på maskinhyra m.m verkar stämma bra överens med verkligeheten. Jag valde dock att inte lacka utan luta och olja, men det hamnade på ungefär samma pengar. Lack är nog att föredra om det är ett golv med högt slitage, typ barnrum och lekrum.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Östergötland

Jag befinner mig väl i den situation som Jan-Å beskriver. Mycket saker som ska göras på huset och behov av att ha kvar pengar till annat. Så det får nog bli ett laminatgolv just nu så får vi se vad plånboken och min smak säger om 7-10 år...tack för all hjälp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen