Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    HRW
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Norrbotten

Spackla springor och djupa hål i trägolv.

Har rivit ut den gamla golvmattan och masoniten som var lagt på original trägolvet.

Vi har tänkt måla golvet och behöver då spackla upp en del gropar och springor i golvet och det blir ju ganska tjockt lager som ska spacklas upp så jag undrar hur jag ska göra? groparna är 1cm djupa och springorn som ska spacklas igen är 1cm breda.

Så har ni gjort något liknande så behöver jag tips då jag endast hittar spackel som kan läggas millimeter tunt lager.

Golvet ska målas vitt så färg på spackel eller liknande som passar spelar ingen roll.

2.    länk #2
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Trälim blandat med sågspån kanske kan vara ngt ?
    Är du säker på att du kan "spackla" igen springorna dock ?
    Det faller inte bara ned under golvet ?

Och hur mkt rör sig golvet ?

/K

3.    länk #3
    1337s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Västra götaland

Är det springorna mellan brädorna du ska spackla igen eller är det någon form av skador? Är det hela springor så är det lim+sågspån/slipdamm nog det bästa alternativet. Är det mindre så fungerar Plastic Padding Superspackel väldigt bra. Torkar snabbt, blir hårt men andå lättslipat. Att spackla hela springor tror jag dock inte på. Visst går det, men det kommer att spricka isär såvida du inte har ett superduperbjälklag som inte rör sig en millimeter.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Stockholm

Jag har samma problem. Är ett spontat trägolv med springor på varierande bredd 3-7 mm. Ca 1 cm djupt (ner till spontet)

Min första tanke var att fylla detta med flexibel målarfog. Men efter att jag såg att en tub á 50 SEK gick åt på en längd och det är ganska många brädor... börjar jag överväga om det inte finns något annat.

Någon som vet om man kan köpa målarfog på hink istället?

Att använda spackel går helt bort då det definitivt kommer spricka med tiden. springorna rör sig nog minst 2 mm med varierande temp, fuktighet mm...

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Skåne

Min erfarenhet:

Vi "fogade" ett golv med filler, en härdare man skulle blanda med sågspån och lägga i sprickorna. Vi lackade sedan golvet och till vintern så sprack lack och fog när golvet rörde sig.

6.    länk #6
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms län

Det går nog inte på annat sätt än att ta upp golvet och slå ihop det, möjligen med liten springa för ev. svällning och sen skarva i det som behövs vid bortre väggen sett från där man börjar.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen